1694260773850

هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم

یک اقتصاددان در این باره گفت: احتمالا آمار تورم بانک مرکزی بیشتر از مرکز آمار باشد و باید منتظر ماند تا ببینیم رکورد سال ۱۳۷۴ شکسته می شود یا خیر؟!

بانک مرکزی در جدید‌ترین گزارش بدون ذکر تورم سالانه، آماری از تورم نقطه به نقطه منتشر کرده است که نشان می‌دهد این تورم در میانه کانال ۳۰ درصد قرار گرفته است.

براساس گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان فروردین ماه امسال به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است. چندی پیش نیز مرکز آمار از کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۰.۹ درصد در پایان فروردین ماه خبر داده بود.

اما بانک مرکزی این آمار را در واکنش به گزارش یک رسانه منتشر کرد که مدعی شده بود تورم در ایران رکورد ۸۰ ساله را شکسته است!

در این گزارش، انتشار لیست تورم توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد نه‌تنها در مهار تورم موفقیتی در دولت رئیسی حاصل نشده، بلکه رکورد ۸۰ساله نرخ تورم توسط دولت سیزدهم شکسته شده و به بالای ۵۲ درصد نیز رسیده است.

هرچند براساس نرخ‌ اعلامی مرکز آمار هنوز تا رکوردشکنی چند گام کوچک فاصله است، اما آمار بانک مرکزی آن رااثبات می کند. چرا که با در نظر گرفتن سال پایه ۱۴۰۰ می توان نرخ تورم را در محدوده ۵۰ درصد دانست.

عبدالناصر همتی، رییس‌کل اسبق بانک مرکزی در یادداشتی در فضای مجازی در واکنش به آمار اعلامی تورم نقطه به نقطه فروردین ماه، نوشت: از اطلاع‌رسانی بانک مرکزی ممنون. البته مناسب بود که تورم سالانه در پایان سال ۱۴۰۲ ‏و فروردین ۱۴۰۳ را نیز اعلام می‌کردند. این اعلام، به معنای این است که تورم فروردین ۱۴۰۲، به میزان «۶۳ درصد» بوده است!

 

در سال ۱۳۷۴ تورم اعلام شده بانک مرکزی معادل ۴۹.۴ درصد بوده که بیشترین رقم طی ۵۰ سال اخیر می باشد.

این اقتصاددان افزود: تورم در اقتصاد ایران در حال تشدید است و ناترازی اقتصاد کلان در حال افزایش می باشد که خود عامل بالقوه تشدید تورم برای سال‌های بعدی است.

برچسب ها: