شغل یک دانشجو فقط باید دانشجویی باشد

به گزارش خبرنگار پایروس، دکتر علیرضا بیات مدرس دانشگاه گفت: همان‌طوری که حضرت آقا، امام خامنه‌ای فرمودند: «شرکت در انتخابات اقتدار ملی می‌آورد». اقتدار ملی هم اقتدار امنیت ملی را در بر دارد. وظیفه مردم این است که شرکت کنند. ما وظیفه داریم که شرکت کنیم اما باید حواس‌مان باشد به اصلح‌ترین افراد رأی دهیم. این‌که ما حامی دولت و نظام نباشیم و بگوییم رأی نمی‌دهیم، باعث می‌شود که برخی افراد ناباب و ناصالح وارد مجلس می‌شوند. مشکلات با رأی ندادن ما حل نمی‌شود. با در صحنه نبودن ما مشکل حل نمی‌شود. باید در صحنه باشیم و خودمان بر حل مشکلات نظارت کنیم به نظر من بهترین کار این است، نه این‌که بگوییم: ما اصلاً رأی نمی‌دهیم و کاری نداریم، تا به حال هم رأی نداده‌ایم. همین امر سبب می‌گردد که توسعه و پیشرفت کشور خوب پیش نرود.

ویژگی‌های یک نماینده خوب

دکتر عیلرضا بیات در مورد ویژگی‌های یک نماینده خوب به خبرنگار پایگاه خبری پایروس گفت:

یک نماینده خوب در درجه اول باید مطلع، صادق و درست باشد، کارهایی را که می‌تواند انجام دهد، وعده آن را بدهد. سعی نکند با هر وسیله‌ای وارد مجلس شود یعنی با پول خرج کردن برای خود کرسی بخرد. مردم باید بدانند وقتی نماینده‌ای پول هزینه می‌کند، به این معناست که می‌خواهد رای بخرد و به خودی خود انتخاب نمی‌شود. مگر این در طول دوره چقدر پول می‌گیرد؟ ماهی ۵۰ میلیون تومان که حدوداً در این چهار سال ۳ میلیارد تومان می‌گیرد. پس، جای سوال است که چرا این شخص یک مرتبه ۲۰، ۳۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند و چه چیزی را می‌خواهد به دست بیاورد؟ اصلا مگر یک نفر که می‌خواهد از توانایی‌های خودش استفاده کند باید پول هم بدهد؟ آیا یک پزشک فوق تخصص به‌خاطر این‌که بیمار را جلب و او را درما و مشکلش را برطرف کند، پول هم می‌دهد؟

بنابراین باید پرسید که چرا پول می‌دهند، این‌ها غرض و مرض دارند و مردم باید این را بدانند و به این افراد بهایی ندهند. این افراد آدم‌هایی نیستند که اهل مطالعه باشند و مردم باید این‌ها را بدانند.

از افرادی که با این همه کلک و حقه وارد مجلس می‌شوند، چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم؟ چه مشکلی را می‌توانند حل کنند؟ چطور می‌توانند از عهده مشکلات مردم و مجلس برآیند؟ مجلس جایی است که نماینده ملت در آنجا هستند و باید راهکارهایی ارائه بدهند که مردم در آسایش بیشتری باشند و جلوی یک سری تخلفات را باید بگیرند. قوانینی را وضع کنند که به نفع مردم باشد نه این‌که پول بگیرند و لابی‌گری کنند. یعنی نماینده باید به این مسائل معتقد باشد و به شدت آن را رعایت کند.

طرف باید خودش عاقل باشد

گاهی برخی از نماینده‌ها فقط وعده می‌دهند. یعنی طرف را امیدوار می‌کنند ولی هیچ‌کاری برای او انجام نمی‌دهند. به نظر شما این نوع برخورد چه تأثیری در دیدگاه مردم می‌تواند داشته باشد؟

این یک مسئله شخصی است و طرف باید خودش عاقل باشد. اولاً باید بداند که این کار از عهده نماینده برمی‌آید یا خیر؟ حالا بنده بارها شاهد بوده‌ام که شاید نماینده‌ای می‌خواهد کاری را انجام دهد ولی قوانین جلوی او را می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند. به نظر من این خیلی مشکل نیست می‌خواهد یک لطف و عنایتی انجام دهد اما نمی‌شود. اصلاً این‌ها مشکل نیست مشکل اینجاست کسی که پول می‌دهد تا نماینده شود سعی می‌کند که چطور این پول‌ها را دربیاورد و بخواهد هزینه کند و بدهی‌ها را بپردازد.

اقتدار ملی، اقتدار امنیت ملی را در بر دارد

با توجه به اینکه در آستانه انتخابات هستیم، به نظر شما چه چیزی انگیزه می‌شود که مردم در انتخابات شرکت کنند؟

همان‌طوری که حضرت آقا، امام خامنه‌ای فرمودند: «شرکت در انتخابات اقتدار ملی می‌آورد». اقتدار ملی هم اقتدار امنیت ملی را در بر دارد. وظیفه مردم این است که شرکت کنند. ما وظیفه داریم که شرکت کنیم اما باید حواس‌مان باشد به اصلح‌ترین افراد رأی دهیم. این‌که ما حامی دولت و نظام نباشیم و بگوییم رأی نمی‌دهیم، باعث می‌شود که برخی افراد ناباب و ناصالح وارد مجلس می‌شوند. مشکلات با رأی ندادن ما حل نمی‌شود. با در صحنه نبودن ما مشکل حل نمی‌شود. باید در صحنه باشیم و خودمان بر حل مشکلات نظارت کنیم به نظر من بهترین کار این است، نه این‌که بگوییم: ما اصلاً رأی نمی‌دهیم و کاری نداریم، تا به حال هم رأی نداده‌ایم. همین امر سبب می‌گردد که توسعه و پیشرفت کشور خوب پیش نرود.

مردم باید با واقعیت روبه‌رو شوند

چطور می‌شود مردم را قانع و راضی و مجاب کرد که این رأی می‌تواند در سرنوشت آن‌ها تأثیر داشته باشد؟

با واقعیت‌ها و اینکه این‌ها در مجلس عمل کنند. قبلی‌ها که در مجلس عمل کردند چه چیزی از آن بیرون آمده است؟ ما در اینجا یک مرجع به نام «ولایت» داریم و باید تابع ولایت باشیم. (من تعصبی صحبت نمی‌کنم،) بدون «ولایت» نمی‌توانیم جهت خود را پیدا کنیم. تنها ولایت، ولایت امام خامنه‌ای نیست. ولایت از ولایت حضرت امیر مؤمنان علی‌بن ابیطالب شروع شده است. ولایت یعنی تابع بودن در آن راستا. یعنی آن فرد از یک ظرفیت بسیار بالایی به لطف و عنایت الهی برخوردار است که بینش دارد، می‌تواند راه را تشخیص دهد. به‌هرحال ما باید به یک نفر آدم سالم، آدم قرآنی اقتدا کنیم که بتواند مملکت را از آب دربیاورد. من به این اعتقاد دارم. ولایت اقتدار می‌آورد و دولت‌ها بدانند مردم پشت این نظام هستند و قطعاً این نظام تنها نیست و آن‌ها نمی‌توانند کاری انجام دهند ولی با شرکت نکردن ضربه بدی خواهیم خورد.

کاری که از دستم برمی‌آید انجام می‌دهم

– آقای دکتر، خود شما بعد از سال‌ها حضور در فعالیت‌های فرهنگی و در حوزه‌های مختلف، الان در خودتان این توانایی را دیدید که به‌عنوان نماینده بخواهید در مجلس حضور داشته باشید. انگیزه شما از این کار چیست؟

بنده بنا به تکلیف این کار را انجام دادم. تبلیغات خاصی هم نمی‌کنم و بین خودم و خدای خودم است. حس کردم اگر وارد شوم می‌توانم کاری انجام دهم. این را نشان دادم که وقتی بر مسند کاری هستم سعی می‌کنم صادقانه حرکت کنم. این صادقانه حرکت کردن بنا به تکلیفم است. رأی آوردم، آوردم. نیاوردم هم نیاوردم. آن کاری که از دستم برمی‌آید انجام می‌دهم.