سنگدوینی: تحریم ها بر تمامی بخش ها بخصوص اقتصاد تاثیر بدی دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص پتروشیمی هایی که با چالش سومدیریت رو به رو شده اند در گفتگو با خبرنگار پایروس گفت: اگر چه محصولات پتروشیمی تولید شده در داخل کشور از نظر کیفی و کمی جایگاه مناسبی دارد، اما در بحث صادرات با مانع بزرگ تحریم رو به رو است.

رمضانعلی سنگدوینی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم تحریم ها بر تمامی بخشها به ویژه اقتصاد تاثیرات بدی برجای می گذارد گفت: سالهاست از تحریم ها رنج می بریم و بدنبال مدیریت این فشار از سوی دشمنان هستیم که خوشبختانه تا حدودی این چالش را مدیریت کرده ایم.

وی از تاثیرات مخرب تحریم‌ها بر حوزه انرژی از جمله صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: اگرچه محصولات پتروشیمی در داخل کشور با کیفیت و حجم بالایی تولید می‌شود، اما باید این واقعیت را بپذیریم که صادرات آن با چالش‌ها و مشکلات بسیاری روبرو می‌شود.

نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه صادرات هر محصول با کیفیتی که در داخل تولید می شود، از چند زاویه مورد بررسی است گفت: اینکه محصولی تولید کنیم که از نظر کیفیت و قیمت قدرت برابری با مشابه خارجی داشته باشد، بسیار خوب است و بدون شک با استقبال مصرف کنندگان جهانی رو به رو می شود، اما نکته مهم بازگشت ارز است که با مانع بزرگ بانک جهانی رو به رو می شود.
وی از ظرفیت بسیار بالای پتروشیمی ها در ارز آوری برای کشور خبر داد و گفت: از یک سو محصولات پتروشیمی از تنوع بسیار زیادی برخوردار است و از سوی دیگر محصولات پتروشیمی نیاز کشورهاست و جایگزینی برای آنها وجود ندارد، به همین دلیل مورد توجه و استقبال زیادی قرار دارد.

سنگدوینی با تاکید بر اینکه پتروشیمی ها اهمیت ویژه‌ای در ارزآوری دارند گفت: ارزآوری پتروشیمی‌ها در سال بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار است، عددی که بی‌شک در اقتصاد تحریم زده ایران نقش موثری را ایفا می‌کند و به دلیل تاثیرگذاری بالایی که دارد، باید برای حفظ آن بکوشیم.

وی با اشاره به اشتغالزایی بالایی که پتروشیمی ها دارند گفت: پتروشیمی صنعتی سودده است که همین سوددهی باعث پایداری آن می شود. در نتیجه باید توجه ویژه ای به پتروشیمی داشته باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس صنعت پتروشیمی را زیر مجموعه صنعت نفت دانست و گفت: سالهاست از خام فروشی به ویژه در صنعت نفت فریاد می زنیم، از اقتصاد تک محصولی گلایه داریم و بی استفاده از دیگر ظرفیت ها تاکید می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد صنایع پایین دستی در قالب تکمیل کردن زنجیره ارزش صورت می گیرد گفت: محصولات پتروشیمی زنجیره نفت را کامل و از خام فروشی نفت جلوگیری می کند، به همین دلیل باید توجه ویژه ای به این صنعت داشته باشیم.

سنگدوینی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی برای فروش محصولات پتروشیمی در جهان وجود ندارد گفت: کافی است به جای صادرات گاز و نفت، آنها را از فیلتر پتروشیمی ها عبور دهیم تا مواد موجود در نفت و گاز را جدا کنیم و با قیمت چندین برابر به جهان صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشورهای واردکننده نفت دست بالایی در احداث پتروشیمی ها دارند گفت: این کشورها نفت خام را می خرند و در شرکتهای پتروشیمی محصولات را جداسازی می کنند تا هم در داخل کشورشان مصرف کنند و هم به دیگر کشورهای جهان صادر کنند. این در حالی است که کشورمان می تواند حساب ویژه ای در صنعت پتروشیمی باز کند تا اشتغالزایی و رونق قابل توجهی در داخل ایجاد کند و ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد.