جذب یک میلیارد دلار سرمایه‌ خارجی در قشم

به گزارش پایگاه خبری پایروس؛عادل پیغامی امروز (دوشنبه ۳۰ بهمن) با حضور در غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، با بیان اینکه دریانوردی مردم قشم بین آفریقا، هند، پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر نقاط جهان زبانزد است، افزود: امروزه منطقه آزاد قشم در حوزه اقتصاد بین‌الملل وارد عرصه شده و یکی از کارکردهای مهم آن دیپلماسی اقتصادی است.

وی با تاکید بر اینکه جزیره قشم در تاریخ ایران یکی از نقاط بسیار مهم ارتباطات میان فرهنگی و تجاری در طول تاریخ بوده است، افزود: در همین راستا شاهد هستیم که اقتصاد دریاپایه در عرصه اقتصاد لجستیک می‌تواند نقش آفرینی خاصی برای قشم ایفا کند.

رییس هیات عامل و مدیرعامل منطقه آزاد قشم ادامه داد: همچنین در عرصه ارتباطات جهانی اقتصاد شاهد هستیم که جزیره قشم به عنوان پنجه ارتباطات B۲B و کسب و کارها در پیمان شانگهای با تفاهم‌نامه‌ای که بین منطقه آزاد قشم و پلتفرم TEMP در پیمان شانگهای بسته شده، توانسته پیش برود.

پیغامی اضافه کرد: متاسفانه مناطق آزاد در کشور گاهی از جهت نوع روایتی که از آنها می‌شود، مورد اجحاف واقع می‌شوند. برخی مناطق آزاد محکوم می‌شوند به اینکه پنجره قاچاق یا واردات شده‌اند، اما واقعیت این است که در منطقه آزاد قشم در ۱۰ ماهه امسال ۲۳۰ میلیون دلار تراز تجاری مثبت است.

به گفته وی، اینکه گفته می‌شود مناطق آزاد پنجره واردات یا قاچاق است از گزاره‌هایی است که در دولت فعلی جایی ندارد.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: در یک سال اخیر تفاهم‌نامه‌های زیادی منعقد شده که یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را به دنبال داشت. این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های اقتصاد دریاپایه، نفت و انرژی، پتروشیمی و بانکرینگ بوده است.