به گزارش پایگاه خبری ایران و روسیه به نقل از ایسکانیوز، هرچند در قوانین و مقررات کشور، تعریف مشخصی از کالای رسوبی و یا رسوب کالا در گمرک وجود ندارد؛ ولی در تعریف و برداشت عمومی، اقلامی که مدت زیادی در بنادر، اماکن یا انبارهای گمرکی دپو شده باشند، در زمره کالای رسوبی محسوب میشوند.
ارزش ۶.۵ میلیارد دلاری روابط ایران و برزیل
گفتنی است با توجه به تعدد انبارهای گمرکی و مراجع تحویلگیرنده، آمار دقیقی از میزان رسوب کالا در کشور ارائه نشده است؛ اما چالشهای ناظر به دپوی طولانیمدت کالا در برخی از گمرکهای کشور و تأکید مقامات عالی بر حل معضل رسوب نشان میدهد عبور از این چالش نیازمند بررسیهای کارشناسی برای شناخت مسئله و ارائه راهکارهای مقتضی است که در گزارش حاضر تلاش شده است بهاختصار به این موضوع پرداخته شود.
مباحث بیان شده در گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس نشان می دهد اصلاح سازوکارهای اجرایی و برخی از مقررات موضوعه میتواند نقش مؤثری در کاهش رسوب کالا داشته باشد که بر این اساس پیشنهادهایی چون کنترل سیستمی سقف ثبت سفارش، صدور ثبت سفارش پس از تخصیص ارز، اعمال قواعد سختگیرانه بر ورود کالای بدون ثبت سفارش به اماکن گمرکی، صدور سیستمی اظهارنامه و قبض انبار متروکه و اصلاح سازوکار مالی و عملیاتی سازمان اموال تملیکی، ارائه شده است.
بازوی پژوهشی مجلس در گزارشی صدور مجوز ثبت سفارش بیش از سقف و میزان مورد نیاز کشور، تعلل در تعیین تکلیف کالاها، امکان ورود کالا به بنادر و اماکن گمرکی بدون اخذ مجوزهای مورد نیاز و عدم امکان دریافت شناسه رهگیری بانکی معتبر برای برخی از اقلام واردشده به گمرک را از مهمترین دلایل رسوب کالاها در مبادی ورودی عنوان کرده است.