رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، گفت: حدود ۸ ماه در تصویب و ابلاغ آییننامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تاخیر رخ داده و این موضوع موجب کندی در اسقاط خودروهای فرسوده شده است.
خبرگزاری فارس، محمود مشهدی شریف امروز در نشست خبری انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، با اشاره به لزوم اسقاط خودروهای فرسوده بیان داشت: کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش تصادفات جاده ای و مرگ و میر ناشی از آن، افزایش اشتغال، بهبود وضعیت مبلمان شهری، تامین ضایعات کارخانجات فولاد کشور، تکمیل زنجیره خودرو از مزایای اسقاط خودروهای فرسوده است.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده بیان داشت: هر خودروی فرسوده تقریبا در روز ۴.۱۳ صدم لیتر بنزین بیشتر مصرف می کند. با توجه به اینکه قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس ۷۰ سنت (۳۵ هزار تومان) و قیمت بنزین آزاد در کشورمان ۳ هزار تومان است بنابراین تفاوت قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس با قیمت بنزین آزاد ۳۲ هزار تومان است و لذا روزانه یک خودروی فرسوده ۱۳۲ هزار و ۱۶۰ تومان بنزین بیشتری مصرف میکند و در سال این رقیم به ۴۸ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان می رسد.
وی افزود: بخشی از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک است و علاوه بر خودروهای فرسوده، خودروهای نو نیز استانداردهای آلایندگی را نمی تواند پاس کنند، خودروهای خارجی در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش بین ۳ تا ۴ لیتر بنزین مصرف میکنند اما بهترین خودروهای تولیدی ما در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷ لیتر بنزین مصرف میکنند.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده اظهار داشت: زنجیره تولید خودرو با اسقاط خودرو تکمیل می شود.
مشهدی شریف در ادامه اظهار داشت: از ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، مسئولیت اسقاط خودرو به سازمان گسترش وزارت صمت منتقل شده در این راستا در آنجا ستادی تشکیل شد به نام ستاد نوسازی ناوگان و بنابراین متولی اسقاط خودرو اکنون این ستاد جدید است.
وی در ادامه درباره آییننامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، گفت: قانون ساماندهی صنعت خودرو حدودا ۴.۵ سال پیش مورد بحث مجلس قبلی قرار گرفت و بعد از سه سال این قانون در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده بیان داشت: ۳ ماه به وزارت صنعت و دولت فرصت داده شد که آئین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را تصویب و ابلاغ کند اما به جای اینکه آئین نامه تصویب شود ماده ۱۰ این قانون اصلاح شد و لذا نام آن به قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تغییر کرد.
وی گفت: براساس قانون از هر ۴ خودرو که تولید می شود باید یک خودرو اسقاط شود تا یک گواهی اسقاط صادر شود و در صورتی که گواهی اسقاط نباشد خودروساز باید با پرداخت یک و نیم درصد قیمت خودرو به صندوق توسعه صنعت می تواند برای خودروی تولیدی گواهی اسقاط دریافت کند و خودرو تولیدی شماره گذاری شود.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو با بیان اینکه قیمت گواهی اسقاط خودرو ۳۵ میلیون تومان است گفت: اگر قیمت یک خودرو ۶۰۰ میلیون تومان باشد خودروساز با پرداخت یک و نیم درصد قیمت خودرو باید ۳۶ میلیون تومان به صندوق توسعه صنعت پرداخت کند که نزدیک قیمت گواهی اسقاط است اما اگر قیمت خودرو کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان باشد لذا باید مبلغ کمتری به صندوق توسعه صنعت بپردازد و زمانی که قیمت خودرو از ۶۰۰ میلیون تومان بیشتر می شود باید مبلغ بیشتری نسبت به مبلغ گواهی اسقاط خریداری کند که در آنجا هم ترجیح می دهند گواهی اسقاط خریداری کنند.
وی افزود: قانونگذار اعلام کرده در صورتی که گواهی اسقاط موجود نبود، ۱.۵ درصد قیمت خودرو به صندوق توسعه صنعت پرداخت شود.
مشهدی شریف بیان داشت: بالاخره قانون اصلاح ماده ۱۰ در اواخر آذرماه ۱۴۰۱ تصویب شد و پس از طی مراحل در ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ لازم الاجرا شد بعد از آن نیز سه ماه دولت فرصت داشت تا آئین نامه خودروهای فرسوده را تصویب کند که تاکنون آئین نامه مذکور تصویب نشده است.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت با اشاره به لزوم تصویب آئین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اظهار داشت: در این آییننامه بستههای تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته شده است، از جمله تنبیهها این است که هر چقدر سن فرسودگی خودرو بالاتر رفت میزان بیمه خودرو نیز افزایش مییابد. همچنین وقتی خودرو به سن فرسودگی رسید، سهمیه سوخت قطع می شود و مورد سوم نیز عدم بخشودگی عوارض تاخیر است.
مشهدی شریف بیان داشت: بهره مندی از وام و تسهیلات نیز از جمله موارد تشویقی است. با توجه به وضعیت تولید و وضعیت خودروهای فرسوده هر ماه بعید حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از سوی خودروسازان باید به صندوق توسعه صنعت واریز شود بنابراین از بهمن سال گذشته تاکنون باید ۸.۸ هزار میلیارد تومان به این صندوق واریز شده باشد در حالی که براساس شنیده ها حدود ۴ هزار میلیارد تومان در صندوق توسعه صنعت موجود است.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت اظهار داشت: باید از محل درآمدهای صندوق توسعه صنعت و براساس قانون آئین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید وام به صاحبان خودروهای فرسوده با اولویت خودروهای عمومی و موتورسیکلت (طبق قانون) داده شود.
وی با اشاره به اینکه قرار است جدول معادل سازی قرار است در آئین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده داشته باشیم، گفت: این جدول اولین بار در سال ۹۳ تصویب شد و بعد ۳ سال بعد تغییر کند و اکنون حدود ۶ و نیم سال است که تغییر نکرده است. شاخص جدول معاد سازی خودروسواری بود. بطوری که در این جدول گفته می شد که اگر یک خودروی سواری اسقاط شود یک گواهی اسقاط صادر می شود. یا اگر یک موتورسیکلت اسقاط شود، یک هفتم خودروی سواری گواهی اسقاط صادر می شود. یعنی اگر ۷ موتورسیکلت اسقاط می شد مساوی بود با اسقاط یک سواری، تاکسی نیز دو گواهی اسقاط داشت.
مشهدی شریف بیان داشت: اما در جدول معادل سازی آئین نامه جدید به سن خودرو نیز توجه می شود و براساس سن خودرو تعداد گواهی اسقاط صادر می شود و هر چه سن خودرو کمتر باشد تعداد گواهی اسقاط بیشتر خواهد بود. در واقع سه نوع سن برای انواع وسایل نقلیه و اسقاط آنها در نظر گرفته می شود. لذا صاحبان خودروهای فرسوده مطلع شده اند که سن خودرو در تعداد گواهی اسقاط موثر است. لذا با درز این خبر، اگر در ۶ ماهه اول سال نزدیک سه برابر سال قبل خودروی فرسوده اسقاط شد با این خبر اسقاط خودرو بسیار کاهش یافته است.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت بیان داشت: قرار بود ستاد جدید نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده تا ۱۰۰ هزار خودرو در سال اسقاط کند اما با توجه به عدم تصویب آئین نامه خارج کردن خودروهای فرسوده بعید است که در سال جاری تعداد خودروهای اسقاط به ۴۰ هزار خودرو برسد.
وی بیان داشت: ظاهرا در آئین نامه جدید از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، سن مرز فرسودگی حذف شده و سن فرسودگی قید می شود که اگر چنین اتفاقی بیفتد بیش از ۶۰ درصد خودروها اسقاط نمی شود و به اهداف برنامه هفتم که رسیدن به اسقاط ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال است نمی رسیم.
مشهدی شریف گفت: با توجه به اینکه تصویب و ابلاغ آئین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بیش از ۸ ماه است که به تاخیر افتاده حدود ۸۰ درصد اسقاط خودرو کاهش یافته است.
وی بیان داشت: ۲.۵ میلیون خودرو فرسوده با سن فرسوده (۲۰ سال) در کشور موجود است. اما اگر مرز فرسودگی یعنی ۱۵ سال در در نظر بگیریم حدود ۳.۵ میلیون بیشتر می شود.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، بیان داشت: تعداد گواهی اسقاط می تواند انگیزه کاملا مستقیمی برای اسقاط خودرو باشد.
وی بیان داشت: در سال ۹۸ در مجموع ۷ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. در سال ۹۹ نیز ۱۳ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ هزار دستگاه خودروی فرسوده و در سال ۱۴۰۱ نیز کمی بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است و در سال جاری در نیمه اول سال حدود ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو با بیان اینکه قرار بود در سال جاری ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شود، گفت: اما با به تاخیر افتادن تصویب آیین نامه شاید تا پایان سال به حدود ۴۰ هزار اسقاط خودرو دست یابیم.
وی بیان داشت: البته در سال ۹۳ خدود ۳۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده بود.