امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

وام ژاپن به اوکراین از طریق دارایی های مسدود شده روسیه

روسیه مسدود شدن منابع مالی این کشور را غیرقانونی می داند.

خبرگزاری کیودو روز چهارشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که توکیو ۵۲۰ میلیارد ین ۳.۳ میلیارد دلار وام به کی یف خواهد پرداخت که از طریق درآمدهای حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه به عنوان بخشی از تحریم های غرب تامین می شود.

به گزارش خبرگزاری پایروس نیوز به نقل از رسانه های آگاه، این رقم حدود ۶ درصد از وام هنگفتی است که در ماه ژوئن گروه G7 در جریان نشست سران آنها در ایتالیا به توافق رسیدند. رهبران گروه ۷ در مورد استفاده از سود وجوه مسدود شده روسیه برای تامین مالی وام ۵۰ میلیارد دلاری برای کمک به کی یف در خرید تسلیحات و بازسازی زیرساخت های آسیب دیده به توافق رسیدند.

گزارش ها حاکی از آن است که وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی گروه ۷ قصد دارند تا وام اهدایی را که در آن ایالات متحده و اتحادیه اروپا هر کدام ۲۰ میلیارد دلار و ژاپن، انگلیس و کانادا مجموعاً ۱۰ میلیارد دلار را تامین می کنند، در نشست گروه ۷ در ریودوژانیرو تصویب کنند.

غرب نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی روسیه را اندکی پس از تشدید درگیری اوکراین در سال ۲۰۲۲ مسدود کرد. بیشتر این وجوه بلوکه شده در اتحادیه اروپا نگهداری می شود.

مسکو اقدامات غرب را محکوم و تاکید کرده است که کمک نظامی به کی یف تنها باعث طولانی شدن جنگ می شود. روسیه همچنین مسدود کردن دارایی‌های خود را محکوم کرده و نسبت به سوء استفاده از آن‌ها هشدار داده است که آن را «سرقت» آشکار می‌داند.

در اوایل سال جاری، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که سلب مالکیتِ منابع مالی روسیه می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد و به “میخ محکم بر تابوت” سیستم اقتصادی غرب تبدیل شود. وی تاکید کرد که مسکو به ناچار با اقدامات قانونی علیه نهادهایی که از دارایی های آن سوء استفاده می کنند، چنین اقدامی را پاسخ خواهد داد.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی