به گزارش پایروس به نقل از اتاق اصناف ایران، نشست مشترک رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با سفیر بنگلادش امروز با هدف بررسی ظرفیتهای دو کشور در حوزه صادرات در محل اتاق اصناف ایران برگزار شد.
مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران گفت: روابط خوبی میان دو کشور ایران و بنگلادش برقرار است و از کشور ما به کشور بنگلادش صادرات متعددی از جمله آجیل، خرما، محصولات دریایی، مصالح ساختمانی اعم از سیمان، آهن، گچ و همچنین در حوزه چرم سازی و دیگر حوزهها انجام میشود.
وی افزود: ما مترصدیم از این فرصت برای ایجاد تسهیلاتی میان دو کشور در حوزه صادرات ایجاد کنیم. میدانید که ایران در یک جنگ اقتصادی یا همان تحریم اقتصادی قرار دارد، اما همانطور که برای شما ملموس است علی رغم اینکه اینکه این تحریمها می توانست بسیار فلج کننده باشد، اما صنعت ایران همچنان خودکفا مانده و در آستانه ورود به عرصههای جهانی است.
صفایی افزود:در ایران بیش از ۳ میلیون واحد صنفی وجود دارد که از این میان ۶۰۰ هزار واحد به واحدهای تولیدی اختصاص دارد. عمده تولیدات کشور ما در بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط انجام میشود که مرکز این بنگاهها، اتاق اصناف ایران است.
رئیس اتاق اصناف ایران بیان داشت: امروز آمادهایم در حوزههای صادراتی تبادل نظر داشته باشیم و از تجربه شما در حوزه صنعت نساجی و پوشاک استفاده کنیم. همچنین از شما می خواهیم کارگروهی با عنوان «کارگروه تسهیلگری در امور تجارت بین ایران و بنگلادش» را امضاء کنیم. این کارگروه وظیفه دارد بنگاههای اقتصادی را که بستر صادرات بین دو کشور را فراهم میکند شناسایی و موجبات گسترش صادرات غیر نفتی برای کشور ما را نیز فراهم کند.
بنگلادش آماده توسعه روابط تجاری با اصناف ایران
در ادامه این نشست سفیر بنگلادش با اشاره به روابط دوستانه دو کشور ایران و بنگلادش، فت: کشور بنگلادش و ایران در یک بازه زمانی هزارساله مشترکات تاریخی و فرهنگی فراوانی با یکدیگر دارند که به تقویت روابط میان دو کشور کمک کرده است.
منجورول کریم خان موچوری با بیان اینکه تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ایران، در سالهای گذشته، عرصه فعالیتهای تجاری و اقتصادی را برای فعالان اقتصادی ایران تنگ کرده است، افزود: به رغم تنگناهای موجود، بخش خصوصی ایران، به خوبی توانسته توانمندیهای خود را در دور زدن تحریمها به خوبی نشان دادهاند.
وی توجه و پیگیری اتاق اصناف ایران برای توسعه روابط تجاری را امری مهم قلمداد کرد و گفت: دولت ایران و بنگلادش همواره کوشیدهاند تا با روشهای گوناگون، تحریمهای آمریکا علیه ایران را خنثی کنند و بتوانند تبادلات تجاری خود را بیش از پیش گسترش دهند؛ اما ورود بخش خصوصی و به ویژه اصناف برای توسعه روابط تجاری با بنگلادش اتفاقی مهم و ارزشمند است.
سفیر بنگلادش با اشاره به نقش تأثیرگذار کسب و کارهای کوچک و متوسط در اقتصاد ایران، عنوان کرد: کسبوکارهای کوچک در بنگلادش نیز طی سالهای اخیر توانستهاند تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد بنگلادش برجای بگذارند.
وی به توانمندیهای صادراتی و نیازهای وارداتی بنگلادش اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بنگلادش به عنوان یکی از مهمترین قطبهای تولید پوشاک جهان، فرصتهای متعددی برای همکاری مشترک با ایران یا صادرات پوشاک به این کشور را دارد. از سوی دیگر بنگلادش نیازمند واردات در حوزههایی مانند مصالح ساختمانی، خشکبار، چرم و …. است که در صورت تمایل تجار ایرانی، از واردات این محصولات استقبال میکند.
وی لازمه گسترش تبادلات تجاری را شناسایی فرصتها و فعالیتهای اقتصادی دو طرف خواند و تأکید کرد: به تجار، کسبه و فعالان اقتصادی توصیه میکنم که برای شناخت بهتر بازار و آشنایی با فرصتهای موجود، به بنگلادش سفر کنند. در این راستا نیز سفارت ما از هر گونه اقدام تسهیلگرانه دریغ نخواهد کرد.
موچوری به پراکندگی و گستردگی حضور تبعههای بنگلادش در کشورهای مختلف نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲ میلیون بنگلادشی در عربستان سعودی و یک میلیون بنگلادشی در امارات متحده عربی زندگی میکنند که از مصرفکنندگان اقلامی چون خشکبار و خرمای ایرانی هستند. بنابراین دامنه فعالیت تجار ایرانی منحصر به کشور بنگلادش نخواهد بود و میتوانند بازار خود را در کشورهای همسایه نیز پیدا کنند.
سفیر بنگلادش با اشاره بر ضرورت ارائه قیمتهای رقابتی در بازار مصرف نیز تأکید کرد و افزود: اگر فعالان اقتصادی ایران برای گسترش روابط تجاری با بنگلادش عزم خود را جزم کردهاند، ابتدا باید با ارائه قیمتهای رقابتی، جایگاه خود را در بازار بنگلادش پیدا کنند. مضاف بر این که برای دستیابی به تفاهمنامه تجاری میان دو کشور، باید فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر آشنا شده و از ظرفیتهای اقتصادی دوطرف مطلع باشند.
وی موضوع تولید مشترک پوشاک را نیز از جمله ظرفیتهای تجاری بالقوه دو کشور عنوان کرد اظهار داشت: ما میتوانیم در قالب یک کارگروه، تولید پوشاک مشترک را آغاز کنیم. این روش نیازمند سرمایهگذاری و هزینههای هنگفتی نیست و دو طرف نیز از این شیوه فعالیت منتفع خواهند شد.
موچوری در بخش دیگری از سخنان خود به بازار مبل و محصولات خانگی بنگلادش اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مبلمان و محصولات خانگی از ترکیه تأمین میشود، اما در صورتی که فعالان حوزه مبل و محصولات خانگی ایران آمادگی صادرات به بنگلادش را داشته باشند، ما نیز تلاش میکنیم با معرفی طرفهای تجاری بنگلادشی، زمینه واردات محصولات آنها را فراهم کنیم.