به گزارش پایروس به نقل از بنابر گزارش وبسایت CNBC، از زمان همهگیری ویروس کرونا، هزینهکرد مشتریها و همچنین درآمد و مخارج شرکتهای بزرگ و کوچک فناوری در سراسر دنیا دچار تغییراتی بنیادین شد.
در دوران کرونا، میزان تولید و فعالیت شرکتها بهشدت پایین آمد ولی هزینهها بهخاطر جبران شرایط پیشآمده، روند افزایشی داشت. هرچند به علت استفادهی بیشازپیش مردم از خدمات شرکتهای فناوری، این شرکتها کمترین میزان آسیب را متحمل شدند و حتی رشد چند برابری را تجربه کردند.
بعد از کرونا، شرکتهای بزرگ دنیای فناوری برای کاهش هزینههای خود، دست به اخراج کارکنان زدند و این اولین عامل موثر در حفظ سودآوری بود.
در حالی که دنیای فناوری با سیاست کاهش هزینهها و قرض گرفتن از بانکهای بزرگ به حیات خودش ادامه میداد، ظهور هوش مصنوعی مولد، هیجان را دوباره به دنیای فناوری آورد و شرکتها را وادار به سرمایهگذاری سنگین در این بخش کرد.
همین عوامل باعث شد که پس از سقوط ۳۳ درصدی شاخص نزدک در سال گذشته، این بازار، سال ۲۰۲۳ را با افزایش ۴۳ درصدی به پایان برساند. بنیانگذار Capital Wealth معتقد است که شرایط ایدئالش میتواند در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه یابد.
هرچند هوش مصنوعی مهمترین عامل رشد سهام شرکتهای بزرگ فناوری در سال ۲۰۲۳ شد، هوش مصنوعی موضوع جدیدی نیست و شرکتهای زیادی قبل از این هم از این فناوری در کسبوکار خود استفاده میکردند.
اکثر مصرف کنندگان بهلطف ChatGPT با هوش مصنوعی مولد آشنا شدند و بعد از آن مایکروسافت با سرمایهگذاری در شرکت OpenAI، این فناوری را در اکثر خدمات خود وارد کرد.
متا و آمازون نیز به واسطهی هوشمصنوعی مولد، الگوریتمهای تبلیغات و قیمتگذاری خود را تغییر دادند و همین عامل باعث رشد دو برابری ارزش سهام برای متا و رشد ۸۰ درصدی برای آمازون شد.
جنسون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در کنفرانس توسعهدهندگان این شرکت گفت: «استارتاپها برای ساخت محصولات و خدمات بهتر، درحال رقابت کردن هستند و شرکتهای بزرگ میخواهند از طریق توسعهی استراتژیهای کارآمد به واسطهی هوش مصنوعی، به نیاز مشتریان خود پاسخ دهند.»
استارتاپها و شرکتهای بزرگ فناوری برای آموزش و اجرای مدلهای پیشرفتهی هوش مصنوعی نیازمند واحدهای پردازش گرافیکی قوی هستند و به همین دلیل شرکتی مثل انویدیا که یکی از بزرگترین شرکتهای تراشهساز دنیا است، برندهی بزرگ این رقابت شد.
در سال ۲۰۲۳ انویدیا مجموعاً ۱۷٫۵ میلیارد دلار درآمد خالص داشت که بیش از ۶ برابر سال پیش بود. این عامل باعث شد ارزش بازار شرکت سازندهی تراشه در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۳۹ درصد افزایش یابد.