امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نشست مجمع شهرداران آسیایی در کازان برگزار شد

به گزارش پایروس به نقل از ایرنا، حمیدرضا غلامزاده پنجشنبه در آیین آغاز به کار نهمین نشست هیات اجرایی مجمع شهرداران آسیایی در شهر کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه افزود: شهرها باید به نقش خود در روند تغییرات جهان پی ببرند و دست به دست هم دهند تا تغییرات واقعی را به نفع شهروندان ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: در این راستا مناطقی مانند اوراسیا، آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین نقش مهمی دارند. قدرت‌های در حال ظهور و ایده‌های درخشنده از این مناطق باید مسئولیت همکاری با یکدیگر را بر عهده بگیرند تا ظرفیت‌ها، تجربیات و راه‌حل‌های آن‌ها به اشتراک گذاشته شود و به طور مشترک برای ارتقای عملکردشان استفاده شود.
دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی گفت: در این راستا، سازمان‌های بین‌المللی می‌توانند نقش واسطه‌ای مهمی برای اتصال شهرها ایفا کنند و زمینه همکاری آنها را هموار کنند. البته دستیابی به این هدف، نیاز به کمک و مشارکت شهرها نیز دارد.
غلامزاده خاطرنشان کرد: تجربه ما از آنچه پس از جنگ جهانی دوم به عنوان جهان دوقطبی و تک قطبی می‌شناختیم، با کاهش هژمونی غرب و قدرت گرفتن بقیه جهان از بین رفته است. اگر زمانی یکی دو کشور یا یک ائتلاف می توانستند برای سرنوشت مردم و کشورها تصمیم بگیرند، حالا دیگر بازیگران نیز نقش آفرینی می کنند و ائتلاف های جدیدی برای ایستادگی در برابر تصمیمات ویرانگر گذشته شکل می گیرد.
وی اظهار داشت: جهان به سمت دنیای چندقطبی حرکت کرده است که توسط تعدادی از کشورها و ائتلاف های تأثیرگذار در حال شکل گیری است. دولت‌ها و دولت‌ها بازیگران اصلی چنین تغییراتی هستند و همه تلاش می‌کنند دستاوردهای بیشتری داشته باشند و جهان را بیشتر تحت تأثیر قرار دهند.

نهمین نشست هیات اجرایی مجمع شهرداران آسیایی پنجشنبه چهارم خردادماه ۱۴۰۲ به میزبانی شهرداری کازان در مرکز جمهوری تاتارستان آغاز به کار کرد.
در این نشست که همزمان با گردهمایی سالیانه سازمان منطقه‌ای شهرهای متحد و دولت‌های محلی اوراسیا در حال برگزاری است، بیش از ۱۲۰ شرکت کننده از ۷۵ شهر و ۵۰ کشور حضور دارند.
در این نشست، هیات اجرایی مجمع شهرداران آسیایی با هدف چابک سازی و ارتقای فعالیت های دبیرخانه و کمیته‌های تخصصی مجمع به بررسی گزارش عملکرد سال ۲۰۲۲ و برنامه‌های پیش روی دبیرخانه خواهد پرداخت و تصمیمات اجرایی و سیاست گذاری نیز در این برنامه به تصویب اعضای هیات اجرایی خواهد رسید.
تغییر تعرفه حق عضویت از ثابت به پلکانی و متناسب با رده بندی اقتصادی کشورها و تعریف معافیت‌هایی برای شهرهای مناطق محروم و مناطق جنگ زده و همچنین دسته بندی جدید کمیته های تخصصی به همراه تعیین روسا و دبیران هر کمیته از جمله موضوعات مورد بررسی در این نشست هستند. از میان شهرهای ایرانی نمایندگان تهران، مشهد، گرگان، قزوین، اراک، زاهدان و بجنورد در این رویداد که همزمان به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود حضور خواهند داشت.
علاوه بر نشست‌های رسمی هیات اجرایی مجمع شهرداران آسیایی و گردهمایی سازمان منطقه‌ای اوراسیا، نشست‌های تخصصی در زمینه نقش شهرها در روندهای جدید جهانی و منطقه‌ای، تمرکززدایی در همکاری‌های بین المللی، و بومی سازی اهداف توسعه پایدار از جمله رویدادهای جانبی این اجلاس هستند.
مجمع شهرداران آسیایی یکی از سازمان‌های بین‌المللی در حوزه شهری است که تاسیس آن به ابتکار شهرداری تهران مطرح شد و در سال ۲۰۰۸ با حضور شهرداران و مقامات بیش از ۱۰۰ شهر در تهران به صورت بین‌المللی اعلام موجودیت کرد. دبیرخانه دائمی مجمع در شهر تهران مستقر است و در حال حاضر شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان ریاست دوره‌ای آن را بر عهده دارد و حمیدرضا غلامزاده نیز به پیشنهاد شهرداری تهران و با رای مجمع عمومی در ابتدای سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ به عنوان دبیرکل مجمع انتخاب شده است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی