امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صنعت مونتاژ خودرو در ایران از انحصار خودروسازان چینی خارج می‌شود؟

به گزارش پایروس به نقل از اقتصاد ۱۰۰ ، یکی از مدیران شرکت های مونتاژکننده محصولات چینی که تمایلی به ذکر نامش نداشت در خصوص نگاهی به حضور چینی ها در کشورمان طی سال های اخیر و همینطور در شرایط کنونی گفت: باید در نظر داشته باشیم که همکاری با چینی ها به دوعلت عمده در کشورمان رواج پیدا کرد و همچنان نیز ادامه خواهد یافت.

وی افزود:در ابتدا باید پذیرفت که صنعت خودروی ایران در دست شرکای سیاسی است که چین مهمترین آن است. زمانی به دلیل پول های بلوکه شده ایران سعی بر واردات خودروهای کره ای بود که اکنون به صورت رسمی این امر منتفی شده و حالا هم بازار واردات و هم صنعت مونتاژ خودروی ایران به دست چین افتاده است.

این مدیر صنعت خودرو تاکید می کند: در گذشته خودروهای چینی دچار افت قیمت شدید می شد و با وجود سیاست خودروهای ارزان و کم مصرفی که برندهای چینی داشتند باز با وجود رقابت در بازار خودروی ایران به سبب حضور برندهای خارجی، محصولات چینی حرفی برای گفتن نداشتند اما امروز دیگر وضع به روال سابق نیست.

 تقاضا برای خودرو از یک سو بسیار بالا است و تورم موجود در اقتصاد ایران رسما خودرو را کالایی سرمایه ای کرده است. نباید این را هم فراموش کنیم که مصرف کننده ایرانی در حال حاضر اصلا انتخاب دیگری ندارد و صرفا با لیستی بلند بالا از محصولات چینی مواجه است.

این در حالی است که صنعت خودروی چین علیرغم پیشرفت هایی که در تکنولوژی و طراحی و تولید داشته اما همچنان در سبد محصولات برای مصرف کننده ایرانی خودروهای هیبریدی و برقی را در نظر نمی گیرد و به محصولات با فناوری یک دهه گذشته خود اکتفا می کند. در نتیجه این حضور پر رنگ به سبب تکنولوژی خودروهای چینی نیست و صرفا به انحصار موجود در بازار مربوط است.

عامل دوم که در این بین اثر گذار است سیاست های غلط وزارت صمت در مورد واردات خودرو نظیر توقف کلی واردات، ممنوعیت برندهای پر طرفدار، ممنوعیت خودروهای کارکرده و البته در آخرین آیین نامه ها تعیین سقف قیمتی بسیار پایین است که در عمل راهی برای شرکت های واردکننده خودرو نمی گذارد به جز انتخاب از محصولات چینی و ارزان بازار جهانی که هیچ متقاضی ندارد. این امر به خودی خود در کنار این که مصرف کننده را از تکنولوژی روز محروم می کند، سبب می شود زیان های زیست محیطی و اقتصادی بسیاری به کشور تحمیل شود.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی