امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سیاست بانک مرکزی تلاش برای قابل پیش‌بینی شدن نرخ ارز است

سیاست بانک مرکزی تلاش برای قابل پیش‌بینی شدن نرخ ارز است

به گزارش پایگاه خبری پایروس؛ «محمدرضا فرزین» رئیس‌کل بانک مرکزی امروز (یکشنبه) در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران با بیان اینکه مرکز مبادله به عنوان مرکز اصلی تامین ارز مورد نیاز کشور محسوب می‌شود، ابراز امیدواری کرد بتوانیم سال آینده ارز کشور را در خدمت تولید قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه تراز تجاری کشور مثبت است، اظهار داشت: تراز گمرکی در سال جاری منفی بوده که به دلیل محاسبه صادرات غیرنفتی است و اندکی کاهش داشت.

فرزین با اشاره به افزایش واردات به کشور، تاکید کرد: تلاش کردیم روند واردات متوقف نشود، زیرا نمی‌خواستیم رشد در کشور دچار مشکل شود.

وی خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه امسال بیش از ۸۷ درصد واردات به محصولات واسطه‌ای و سرمایه‌ای اختصاص داشته و ارز آن تامین شده است که البته با آمار رشد ایده آل فاصله داریم، اما در نرخ های رشد دهه‌های گذشته افزایش بیشتری را تجربه کردیم.

فرزین با بیان اینکه امسال یکی از سیاست‌های بانک مرکزی کاهش نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی بود، تصریح کرد: با اجرای این برنامه، در ۱۲ ماهه منتهی به دی ماه امسال نرخ رشد نقدینگی به ۲۵.۲ و نرخ رشد پایه پولی به ۳۱.۷ رسید.

وی با بیان اینکه مهار نقدینگی در حوزه سیاست‌های پولی تصمیم درستی بود، تاکید کرد: در ابتدا امکان ایجاد مشکلاتی در تامین نقدینگی برای برخی واحدها وجود داشت؛ اما چاره‌ای جز اعمال این محدویت در بانک‌ها را نداشتیم تا نقدینگی در سطح مناسبی قرار بگیرد و تاکنون نیز این سیاست موفقیت‌آمیز بوده است.

رئیس‌ کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور گذاشتن ۹۰ درصدی بار تامین مالی بر عهده نظام بانکی است، تصریح کرد: به همین دلیل عملکرد خارج از ظرفیت تامین مالی بانک‌ها، آثار تورمی به دنبال دارد.

فرزین با اشاره به صدور مجوز گواهی سپرده خاص، اظهار داشت: بر همین اساس تقسیم ۲۸۰ هزار میلیارد تومان در بین واحدهای مختلف از چهارشنبه آغاز شد که این گواهی برای پروژه‌های با بازدهی بالا بسیار مناسب و تاکنون با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شده است.

وی با بیان اینکه فروش اوراق گواهی سپرده خاص سیاستی در جهت هدایت نقدینگی به سمت تولید است، تاکید کرد: البته واحدهای تولیدی همچنان از طریق نظام بانکی تامین مالی می‌شوند، هرچند معتقدم باید سراغ متنوع سازی تامین مالی در کشور برویم.

فرزین اظهار داشت: تمرکز مطلق بر نظام بانکی با وجود مشکل کفایت سرمایه بانک‌ها آثار تورمی به دنبال دارد که البته در سال آینده سیاست اساسی، اصلاحات در نظام بانکی خواهد بود که ممکن است هزینه‌بر باشد ولی تا اصلاحات را انجام ندهیم، نمی‌توانیم در یک مسیر با ثبات گام برداریم.

وی با اشاره به برنامه انحلال سه موسسه اعتباری در سال جاری، خاطرنشان کرد: تاکنون دو موسسه منحل شده و به زودی یک موسسه دیگر را منحل می‌شود و برای سال آینده نیز هشت بانک در مسیر اصلاح قرار می‌گیرند و هر موسسه و بانکی که اصلاح نشود را منحل خواهیم کرد.

فرزین با تاکید بر اینکه باید مسیر اصلاحات این هشت بانک طی شود، گفت: بر این اساس ناترازی‌ها کاهش می‌یابد؛ هرچند برخی ناترازی بانک‌ها ناشی از ناترازی اقتصاد و دولت است‌، اما با توجه به برنامه ریزی‌ها مبنی بر کاهش ناترازی‌ها در نظام بانکی باید اصلاحات صورت بگیرد تا مسیر تورمی را در کشور متعادل کنیم.

رئیس بانک مرکزی با اشاره به نوسانات شدید نرخ ارز در سال گذشته، اظهار داشت: بر این اساس سیاست‌هایی را تعیین کردیم و با تشکیل مرکز مبادله تلاش کردیم به نرخ باثباتی برسیم.

راه اندازی بازار سلف ارز در مرکز مبادله

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ارز پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در مرکز مبادله عرضه می‌شود، تصریح کرد: در بازار ارز بزودی ارز بازار سلف را راه اندازی می‌کنیم. تلاش داریم تا ارز را حداقل برای یک ماه پیش فروش کنیم و به تدریج دوره آن را طولانی‌تر می‌کنیم.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی