امروز ۲ آبان ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پایان تحقیقات درباره انفجار خطوط نورد استریم حامل گاز روسیه به آلمان

پایان تحقیقات درباره انفجار خطوط نورد استریم حامل گاز روسیه به آلمان

به گزارش پایگاه خبری پایروس؛استکهلم اعلام کرد که فاقد صلاحیت قضایی در این پرونده است، با این حال شواهدی که پیدا کرده را به بازرسان آلمانی تحویل خواهد داد.

ماتس لیونگ‌گویست (Mats Ljungqvist) دادستان عمومی سوئد در این باره گفت: ما برداشت‌هایی از اتفاقات رخ داده داریم اما نمی‌توانیم به جزئیات بیشتری وارد شویم و به این نتیجه رسیدیم که صلاحیت قضایی [در این پرونده] نداریم.

وی با اشاره به اینکه «ادامه این تحقیقات وظیفه سوئد نیست»، اظهار داشت: وظیفه اصلی [استکهلم] این بود که مشخص شود آیا سوئد یا شهروندان سوئدی در این حمله که در آب های بین‌المللی به وقوع پیوسته، دست داشته‌اند یا خیر.

مقام دادستانی سوئد ادامه داد: پاسخ به این سوال «خیر» است و در این پرونده هیچ خطری برای امنیت سوئد وجود ندارد.

خطوط گاز نورد استریم یک و ۲ که روسیه را به آلمان از زیر دریای بالتیک متصل می‌کرد، سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور – مهر ۱۴۰۱) در یک رشته انفجار در نزدیکی جزیره بورنهولم دانمارک منفجر شدند.

به گزارش ایرنا، روزنامه «وال استریت ژورنال» دی‌ماه ۱۴۰۲ در گزارشی با استناد به اطلاعاتی که به دست آورده است، نوشت:‌ شواهد حاکی از این است که لهستان تلاش کرده شواهد و مدارک مربوط به انفجارهای خطوط لوله گاز نورداستریم را پنهان کند تا روسیه متهم اصلی این انفجارها معرفی شود.

به نوشته این روزنامه، پیشتر دولت‌های غربی، روسیه را به انفجار این خطوط گاز متهم می‌کردند ولی شواهد حاکی از این است که مسکو از انفجار این خطوط ضرر دیده است. گفته می‌شود این خطوط گاز، اهرم فشار قدرت کرملین بر غرب بوده است.

سیمور هرش روزنامه نگار آمریکایی پیشتر در مقاله‌ای، سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را مسوول اصلی انفجارهای نورد استریم معرفی کرده بود.

نظریه هرش وقتی تقویت شد که رادوسلاو سیکورسکی وزیر امور خارجه سابق لهستان چند ساعت پس از انفجارها با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، تصویری از نشت گاز در محل انفجار منتشر کرد و نوشت «متشکرم، ایالات متحده آمریکا».

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز پیشتر اعلام کرده بود که عملیات خرابکارانه نورداستریم به احتمال زیاد توسط آمریکایی‌ها یا به دستور آنها انجام شده است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی