امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

باید با کشورهای مختلف ارتباط دوستانه‌ای داشته باشیم

دکتر هاشم حجازی‌فر، اقتصاددان: برای توسعه اقتصادی کشور، قبل از هر چیز، اول باید زیرساخت‌های اقتصادی باید تأمین شود. دوم این‌که؛ وزارت خارجۀ ما نسبت به بازارهایی که داریم فعالیت خوبی داشته باشد و با توجه به تحریم‌هایی که هست بتواند برنامه‌های کشور ما را در خارج از کشور پیاده و آنها را تنظیم کند.
هاشم حجازی‌فر در پاسخ به پرسش خبرنگار پایروس در خصوص پیش‌بینی اقتصاد ایران در آینده بر برنامه‌های دولت در این زمینه تأکید کرد و گفت: «در زمینه چگونگی توسعه اقتصادی، برنامه‌های دولت حائز اهمیت است. اینکه چه برنامه‌ای در دستور کار دارد؟ البته در حال حاضر برنامه‌های مجلس خوب است و نسبت به آینده، یعنی نسبت به برنامه‌های پنج سالۀ بعد هم دیدگاه‌شان خوب است. باید دید برنامه‌هایی که دولت در نظر گرفته و یا مجلس می‌خواهد تصویب کند، محقق می‌شود یا خیر؟ اگر واقعاً محقق شود، برنامه‌ها خوب پیش می‌رود. اگر هم گاهی برخی مسائل طبق پیش‌بینی درست انجام نشود، باید راه دیگری انتخاب شود و تدبیر دیگری اندیشید.
حجازی‌فر تأمین شدن زیرساخت‌های اقتصادی کشور را در توسعه اقتصادی مهم دانست و افزود: «برای توسعه اقتصادی کشور، قبل از هر چیز، اول باید زیرساخت‌های اقتصادی باید تأمین شود. دوم این‌که؛ وزارت خارجۀ ما نسبت به بازارهایی که داریم فعالیت خوبی داشته باشد و با توجه به تحریم‌هایی که هست بتواند برنامه‌های کشور ما را در خارج از کشور پیاده و آنها را تنظیم کند. به نظر می‌رسد اگر چنین شود، به‌تدریج پیش خواهیم رفت. البته می‌دانیم که ما بر خلاف سایر کشورهایی که به ظلم و ستم متوسل می‌شوند، توجه داریم که به دولت و ملتی ستم نشود و به لطف خدا در این زمینه موفق خواهیم شد.»
هاشم حجازی‌فر برقراری روابط اقتصادی با کشورهایی مثل چین و روسیه را در رشد اقتصادی مؤثر دانست و در ادامه تصریح کرد: «چون روسیه تا حدی می‌تواند کاهش تورم ما را تقبل کند باید رابطه خوب و مؤثری با آن داشته باشیم. البته که باید با کشورهای مختلف ارتباط دوستانه‌ای داشته باشیم یعنی هر برنامه و هر روادیدی که دارند، برنامه‌ها را با آنها تنظیم کنیم و واقعاً تلاش کنیم تا بتوانیم این تحریم‌ها را بشکنیم تا پیشرفت کنیم.
در گذشته شاهد بودیم تا گفته شد؛ تحریم‌ها برداشته شده، همۀ کشورها هجوم آوردند، از صنایع گوناگون گرفته تا پتروشیمی… همه مشتاق همکاری با ایران بودند… شخص رئیس‌جمهور چین هم برای امضای قرارداد به ایران آمد تا روابط اقتصادی و تجاری خوبی با کشور ما برقرار کند. زیرا می‌دانند که ایران به عهد خودش وفا می‌کند و هیچ دروغی در کار نیست و هرچه بگوید همان است. به این دلیل است که مردم دنیا دوست دارند با ایران وارد رابطه شوند. معمولاً کشورهایی که در سلطه آمریکا قرار دارند، از آمریکا می‌ترسند و اگر واقعاً ما بتوانیم این سلطۀ آمریکا را دفع کنیم قطعاً کشور ما پیروز می‌شود و در دنیا به لطف خدا اول خواهیم شد از این جهت که ما در برنامه‌ها و قراردادهایمان صادق هستیم و کشورها دنبال صداقت و عدالت می‌گردند.
به هر حال برای رسیدن به موفقیت باید تلاش و البته صبور هم بود که ما نیز به لطف خدا موفق خواهیم شد.»

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی