به گزارش پایروس به نقل از ایرنا، محمد احمدی» بهعنوان معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست درباره هوشمندسازی فرایندهای چرخه پستی کشور گفت: زیرساختهای سختافزاری، نرمافزاری، تکنولوژیک و درعینحال تغییر در الگوهای فرهنگی حاکم بر کسبوکار هست که در واقع به تغییر فرهنگسازمانی و همینطور، پذیرش روشهای جدید و تغییر الگوی رفتاری مشتریان وابسته است.
وی تصریح کرد: برای دستیابی به چرخه هوشمندسازی پست از مرحله قبول تا توزیع در تمام نقاط کشور به توسعه آموزش، توسعه عملیات اجرایی و توسعه زیرساختها نیاز است. تمامی توسعههای مدنظر باید در لایه پرسنل شرکت پست، مشتریان و همه بازیگران تأثیرگذار این چرخه صورت بگیرد.
وی افزود: شرکت ملی پست یک شبکه فعال و سیستم پویا است که روزانه میلیونها مرسوله پستی به آن وارد و از آن خارج میشود. این که تصور کنیم میتوان یکباره کل فرایند را هوشمند کنیم عملاً امکانپذیر نیست، و نیازمند تبیین و حرکت بر مسیر یک برنامه نظاممند است. فرایند هوشمندسازی شرکت ملی پست از چند سال گذشته بهعنوان رویکرد اصلی مدنظر قرار گرفته شده و در لایههای سختافزاری و نرمافزاری در حال انجام است.
سیستمهای سورتینگ هوشمند
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با بیان اینکه از اواخر شیوع کرونا موضوع پیادهسازی سیستمهای سورتینگ هوشمند (بر اساس بارکد پستی و مقاصد ارسال مرسولات) در دستور کار قرار گرفته است، تأکید کرد: اصلیترین مرکز مکانیزه شرکت ملی پست در ساختمان لشگر قرار دارد. اکنون این دستگاهها در ۵ نقطه پستی دیگر پیادهسازی شدهاند.
احمدی تصریح کرد: توسعه سورتینگ هوشمند در استانهای خوزستان، کرمانشاه و همدان و نیز استفاده از دستگاههای سورتینگ مخصوص محصولات جوف و پاکت پستی، ۲ پروژه در دست اقدام است که به زودی پیادهسازی و اجرا خواهد شد. همچنین در حال اجرای طراحی هستیم که با همکاری شرکتهای دانشبنیان از رباتهای هوشمند برای تجزیه بستههای کوچک استفاده کنیم.
وی افزود: یکی دیگر از موضوعات هوشمندسازی پست که سابقه ۲۰ ساله در کشور دارد، ایجاد سامانه رهگیری مرسولات پستی است؛ به این شکل که چند سامانه مختلف که کل چرخه عملیات پستی از صفر تا صد مرسولات را تامین می کنند؛ البته این سامانهها نیازمند یکپارچگی و به روزآوری هستند تا بتوان به واسطه آن مجموعه کاملتر و منسجمتری از فرایندهای هوشمند را در چرخه عملیات پستی استقرار داد.