به گزارش پایروس، رصد دادههای کشتیها که توسط بلومبرگ جمعآوری شده است، نشان میدهد حداقل پنج کشتی حامل الانجی تحت اداره قطر که به سمت این گذرگاه در انتهای جنوبی دریای سرخ در حرکت بودند، از روز جمعه متوقف شدهاند. سه کشتی در سواحل عمان، یکی در دریای سرخ و دیگری در دریای مدیترانه نزدیک کانال سوئز، توقف کردهاند.
نیروهای نظامی گروه یکپارچه شامل نیروی دریایی آمریکا و انگلیس پس از حملات هوایی به اهدافی در یمن، به کشتیهای تجاری توصیه کردند که از منطقه خطر در جنوب دریای سرخ دوری کنند. حداقل سه اپراتور بزرگ نفتکش اعلام کردند که از منطقه اجتناب خواهند کرد.
اگرچه تاکنون هیچ کشتی حامل گاز در دریای سرخ هدف حمله قرار نگرفته اما بیمیلی قطر برای استفاده از این مسیر، نشان دهنده افزایش شدید خطرات پس از حملات هوایی اخیر آمریکا و انگلیس به یمن است. قطر که یکی از بزرگترین صادرکنندگان الانجی در جهان است، در میان معدود تامین کنندگان گاز بود که همچنان از دریای سرخ برای ارسال سوخت به اروپا استفاده میکردند.
قطر بزرگترین تامین کننده الانجی به اروپا پس از آمریکاست و معمولا صادرات خود را از طریق آبراه ارسال میکند زیرا مسیر جایگزین که از جنوب آفریقا می گذرد، بسیار طولانیتر است. این کشور در سال میلادی گذشته، حدود ۱۳ درصد از نیاز اروپای غربی را تامین کرد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، افزایش خطرات ممکن است ارسال الانجی به اروپا را به تاخیر بیندازد، اما بعید است در کوتاه مدت منجر به کمبود شود. این منطقه از ذخایر کافی برخوردار است و در عین حال، تقاضای صنعتی اندک بوده و زمستان تاکنون نسبتا معتدل بوده است. قیمت پایه بنزین در بازار اروپا، نزدیک به پایینترین حد خود از ماه اوت معامله میشود.