امروز ۴ آذر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خودروهای اسقاطی بدون مشتری ماند

اسقاطی

به گزارش پایروس به نقل از تجارت‌نیوز، شرط ارائه گواهی اسقاط خودرو برای واردات و البته امتیاز خودروسازان به صاحبان کالاهای مستهلک باعث شد تا تور برخی سودجویان پهن شود و آن‌ها سودای یک‌شبه پول‌دار شدن را در اتاقک خودروهای فرسوده خود جستجو کنند. طوری‌که در اوایل شهریور ناگهان قیمت خودروهای فرسوده در آگهی‌های سایت‌های خرید و فروش اینترنتی تا ۵۰۰ میلیون تومان هم پیش رفت.

در نمایشگاه‌های خودرو و مراکز خرید و فروش که در شش ماه اخیر در رکود بی‌سابقه‌ای فرو رفتند، افرادی زیاد به دنبال آمار قیمت خودروهای فرسوده بودند. به نظر می‌رسد آرزوهایی که پیش از این در شرکت‌های هرمی، بازار سرمایه یا حتی در جیوه قرمز چرخ خیاطی پر پر شدند، این بار قرار بود در خودروهای اسقاطی بال پرواز بگیرند.

رویای رفتن ره صد ساله در یک شب باعث شد تا خودروهایی که تا پیش از این مشتری خاصی نداشتند و حتی مالکان برخی از آن‌ها حاضر بودند برای رهایی از آن زیر قیمت آن را بفروشند، به‌یکباره با نرخ نیم میلیاردی آن را آگهی کنند. برخی نیز برای بازارگرمی آگهی‌های فیک منتشر کردند تا بدین شکل تعداد این آگهی‌ها بالا برود.

البته ارائه چنین قیمت‌هایی برای خودروهایی نظیر پراید مدل ۸۰ یا پیکان دهه هفتادی حتی برای خود مالکان هم باورناپذیر است که در اولین تماس، همان پای تلفن حتی تا نصف قیمت هم راه می‌آیند.

قیمت خودروهای فرسوده کاهش یافت؟

گرچه آگهی‌های چند صد میلیونی خودروهای فرسوده همچنان در سایت‌های خرید و فروش مشاهده می‌شود و در کنار آن عبارت «طرح اسقاط» هم مشاهده می‌شود، اما به نظر می‌رسد این آخرین تلاش این افراد برای سوءاستفاده از شرایط موجود است.

آن‌طور که پیش از این رئیس انجمن اسقاط خودروهای فرسوده اعلام کرده بود هم‌اکنون ۴۰ هزار گواهی اسقاط با قیمت ۳۵ میلیون تومان وجود دارد که مشتری چندانی هم برای خرید آن به دفاتر مربوطه مراجعه نمی‌کند.

محمد مشهدی‌شریف امروز نیز به ایلنا گفت: قیمت خودروهای فرسوده طی هفته‌های اخیر به طور عجیبی افزایش یافت که با اطلاع‌رسانی‌ها قیمت‌ها در حال بازگشت به همان حالت قبل است.

کاهش قیمت خودروهای فرسوده در سایت‌های خرید و فروش هم مشهود است. به‌عنوان مثال پراید سفید مدل ۱۳۸۰ با ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد بین ۸۰ میلیون تا ۱۰۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پیکان مدل ۱۳۷۵ نیز با همین رنگ و کارکرد در همین بازه قیمتی به فروش می‌رسد. سایر خودروهای فرسوده نیز محدوده قیمتی مشابهی دارند.

در این بین باید گفت که سیاست‌گذاری‌های دولت و به‌ویژه وزارت صمت در فروش خودروهای صفر کارخانه و ایجاد رانت برای صاحبان و مالکان خودروهای فرسوده و ارائه گواهی اسقاط خودرو برای واردات باعث افزایش ارزش این خودروها شده است و پیش از این بارها نسبت به ایجاد بازار سیاه خودروهای اسقاطی هشدار داده شده بود. اما اکنون دولت تلاش دارد که تمام قصور را متوجه سایت‌های اینترنتی سازد.

سن فرسودگی خودرو شخصی

بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته و قانون مصوب شاخص فرسودگی انواع خودروهای شخصی، اعم از خودروی سواری، استیشن و سواری کار، مطابق جدول زیر خواهد بود.

قیمت خودروهای فرسوده 2

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی