انگلیس مدعی معاملات تسلیحاتی روسیه و کره‌شمالی شد

انگلیس مدعی معاملات تسلیحاتی روسیه و کره‌شمالی شد

به گزارش پایروس به نقل از ایرنا از روزنامه گاردین، انگلیس تصاویر ماهواره‌ای ادعایی از تخلیه محموله‌های کره شمالی از کشتی های روسیه را در اختیار هیاتی از کارشناسان سازمان ملل قرار داده تا تحقیقات رسمی در مورد معاملات تسلیحاتی میان این دو کشور که نقض تحریم‌های بین‌المللی است، آغاز گردد.

به ادعای این روزنامه، پس از دیدار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی در ماه سپتامبر(شهریور)، پیونگ یانگ متهم به تامین موشک‌های بالستیک و صدها هزار گلوله توپخانه برای روسیه در جنگ اوکراین شده‌ است.

گاردین در بخش دیگری از مطلب خود آورده است که روابط میان دو طرف همچنان در حال گسترش است و پوتین این هفته با چو سون هوی وزیر امورخارجه کره شمالی در روسیه دیدار کرد. کرملین نیز در همین زمینه اعلام کرد که دو طرف بر سر گسترش بیشتر روابط در همه زمینه‌ها، از جمله موارد حساس» گفت‌وگو کردند.

براساس یک گزارش اطلاعاتی ادعایی از وزارت دفاع انگلیس، تصاویر منتشر شده‌ای که لندن در اختیار سازمان ملل قرار داده است سه کشتی روسی، “مایا”، “آنگارا” و “ماریارا” را در حال بارگیری در بندر ناجین کره شمالی نشان می دهد. گفته می شود این تصاویر ماهواره ای در ماه دسامبر (آذر) گرفته شده اند. هرچند براساس این تصاویر نمی توان ثابت کرد که چه چیزی در محموله های کشتی وجود دارد، اما این گزارش به ویژه پس از تلاش آمریکا مبنی بر اثبات استفاده روسیه از موشک های بالستیک کره شمالی در حملات هفته گذشته در اوکراین مورد توجه قرار گرفته است.

یک دیپلمات سازمان ملل در همین زمینه مدعی شد: استفاده روسیه از تسلیحات کره شمالی در اوکراین نقض چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای را تضعیف ساخته و اثبات می کند روسیه در حمله خود به اوکراین تا چه اندازه مستاصل شده است. وی در ادامه مدعی شد که کمیته تحریم های سازمان ملل باید تحقیقات کاملی را در مورد نقض آشکار تحریم های بین المللی توسط روسیه و کره شمالی آغاز کند.

پرانای وادی مدیر ارشد کنترل تسلیحات کاخ سفید نیز در اظهارات این هفته خود، همکاری نظامی میان روسیه و کره شمالی را «بی سابقه» توصیف کرد و هشدار داد که کمک نظامی متقابل مسکو به پیونگ یانگ می تواند سیاست بازدارندگی هسته ای آمریکا در کره جنوبی و ژاپن را تضعیف کند.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی