به گزارش پایگاه خبری پایروس؛قاسم رضائیان روز یکشنبه در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی در استانداری گیلان اضافه کرد: همانطور که تکلیف سرای تجاری سوریه تعیین شد انتظار است وضعیت سرای تجاری ایرانیان در آستراخان نیز مشخص شده و به مرکز هماهنگی شرکت های روسی و ایرانی بدل شود.
وی عنوان کرد: برنامه ریزیها دراین خصوص در حال انجام است و بزودی سرای ایرانیان تحویل گیلان و به اتاق مشترک ایران و روسیه خواهد شد.
وی افزود: گیلان از استانهای معین و موتور محرکه کشور در ارتباط با روسیه است؛ مبادلات تجاری استان با شوروی سابق قدمتی ۱۷۰ ساله دارد و در سال ۱۹۸۰ اصلی ترین استان در تجارت با آن کشور بود و بعد از فروپاشی شوروی نیز گیلان در تجارت با کشورهای تازه استقلال یافته از استانهای پیشرو بوده است.
رضائیان تاکید کرد: با وجود سرمایه گذاری صورت گرفته، سهم گیلان از بازار ۲۹۵ میلیارد دلاری روسیه کمتر از یک درصد است که می توان دلیل این ناکامی را ناهماهنگی بین مسئولان اقتصادی، عدم بکارگیری افراد متخصص و نبود برنامه ریزی منسجم در مبادلات صادراتی دانست.
وی تصریح کرد: حدود ۱۲۰ تاجر گیلانی در آستراخان و بخشی از تجار گیلانی نیز در جمهوری داغستان فعالیت دارند که می توانند کمک شایانی به توسعه روابط تجاری ۲ کشور داشته باشند.
سرمایه گذاری ۱۷ هزار میلیارد ریالی در پروژه کشتی سازی مجتمع بندری انزلی
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در این جلسه به صدور مجوز سازمان محیط زیست کشور برای احداث کارخانه کشتی سازی در مجتمع بندری انزلی اشاره کرد و افزود: باصدور مجوز از سوی محیط زیست گیلان مراحل ساخت پروژه ۱۷ هزار میلیارد ریالی کارخانه کشتی سازی با اشتغالزایی مستقیم ۲۵۰ نفری در این بندر آغاز خواهد شد.
حسین یونسی اظهار کرد: پروژه دیگری که در هفته گذشته برای بنادر گیلان به امضا رسید احداث مخازن روغن به ظرفیت ۴۰ هزار تن بود که به ظرفیت ۱۶ هزار تنی مجتمع بندری انزلی اضافه خواهد شد.
وی ادامه داد: در ۹ ماهه امسال جاری ۲۵۰ هزار تن کالا از طریق حمل و نقل دریایی از استان گیلان صادر شد که شامل محصولات پتروشیمی و ساختمانی بوده است؛ همچنین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن واردات هم انجام شده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد: در دریای خزر ۸۰ فروند کشتی ایرانی تردد دارد که طی روزهای اخیر نخستین کشتی کانتینری یخچالدار ایرانی سفر خود را از بنادر استان مازندران انجام داد.
وی در ادامه به دستاوردهای سفر به روسیه اشاره کرد و افزود: موانع ترانزیت با مقامات مربوطه آن کشور مطرح شد تا مشکلات موجود در توسعه ترانزیت و صادرات برطرف شود.
یونسی اضافه کرد: در هفته های اخیر رایزنی های لازم برای خرید چهار دستگاه جرثقیل راهبردی انجام شده و برنامه ریزی های لازم نیز برای اجاره سه دستگاه جرثقیل دیگر نیز در حال انجام است که ظرف سه ماه آینده به ظرفیت های بندری مجتمع بندری انزلی اضافه می شود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان خواستار تکمیل جاده کمربندی انزلی به امام زاده هاشم شد و افزود: بندرانزلی برای استفاده از تمام ظرفیت های موجود نیازمند اتصال به ریل سراسری است.
وی تصریح کرد: این مجتمع بندری تنها بندر دارای ۱۷ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن کالا است که به دلیل عدم اتصال به ریل با موانعی در بخش ترانزیت کالا مواجه است.
افزایش ۱۳۰ درصدی صدور کارت بازرگانی در گیلان
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد هشت ماه گذشته این اداره کل گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ۲۷۷ کارت بازرگانی در گیلان صادر شد( ۱۲۶ کارت صادر و ۱۵۱ کارت تمدید شد) که این بخش نسبت به سال قبل با ۱۳۰ درصد رشد داشته است.
تیمور پورحیدری اضافه کرد: در هشت ماه گذشته صادرات کالا نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵.۶ درصد افزایش داشته ث در بخش واردات کالا نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی رشد ۷۸ درصدی و به لحاظ ارزشی هم افزایش ۵۸ درصدی را تجربه کرده است.
وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای سفر هیات بلند پایه گیلان به کشور روسیه به بررسی مشکلات تجارت با روسیه پرداخت و افزود : نبود پایانه های اختصاصی و مجهز صادراتی در مسیر کریدور شمال جنوب و معطلی بار و فساد محصولات فاسد شدنی، فقدان خطوط منظم کشتیرانی (لاینر) به منظور تسهیل در برنامه ریزی بهتر تجار و تولید کنندگان و کاهش هزینه های انبارداری، عدم استفاده از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری از سوی طرف روسی برای افزایش بهره وری بنادر و بهبود شاخص های عملیاتی بندری برخی از مشکلات موجود هستند.
وی فقدان ثبات، نوسان و گران بودن کرایه حمل و نقل که باعث ایجاد آسیب به رونق ترانزیت می شود، تاخیر در اعلام استعلام گواهی های بهداشت صادر شده توسط طرف روسی و نبود سامانه برخط رسمی برای استعلام گواهی بهداشت در آن کشور، انتظار نوبت طولانی کشتی های تجاری حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی جهت پهلوگیری و تخلیه و بارگیری کالاها به کشتی ها در بنادر کشور روسیه، ناآشنایی با استانداردهای لازم کالاهای کشاورزی مورد نیاز در روسیه و برگشت محصولات کشاورزی، تعرفه سنگین روسیه بر واردات کالاهای ایرانی را از موانع توسعه مناسبات بین دو کشور اعلام کرد.
پورحیدری اضافه کرد: این مشکلات درحالی است که تعرفه ها برای کالاهای برخی کشورهای همسایه این کشور (مشترک المنافع) بین صفر تا پنج درصد اعلام شده است و شرایط همکاریهای تجاری با تعرفه پنج تا ۲۰ درصدی برای کالای ایرانی وارداتی به این کشور مطلوب نیست، همچنین ضعف و نقص لجستیکی درحوزه انبارداری منطقه متناسب با بازار موجود در ایران و روسیه یکی دیگر از مشکلات ترانزیت و افزایش هزینه های آن است.
وی پیشنهاد کرد: در بخش ایجاد ترمینال اختصاصی کانتینری اعم از یخچالی و غیر یخچالی سرمایه گذاری شود و پایانه اختصاصی صادرات مجهز به امکانات سورتینگ(جداسازی) و سردخانه به منظور تسهیل در صادرات محصولات کشاورزی بویژه کالاهای فاسد شدنی ایجاد شود.
وی تاکید کرد: ایجاد خطوط منظم کشتیرانی و برنامه ریزی مناسب انتقال کالاهای تجاری با هدف کاهش هزینه نهایی تمام شده به منظور شناساندن توانمندی های اقتصادی، تجاری و صنعتی بین دو کشور ایران و روسیه، برگزاری نمایشگاه های اختصاصی با جدیت بیشتری دنبال شود.
پورحیدری تصریح کرد: قرار دادن تعرفه ای ثابت برای شناورها و جلوگیری از نوسان کرایه حمل دریایی و امکان کشت و تولید محصولات کشاورزی در استان، کشت گلخانه ای و همچنین پرورش ماهی از سوی شرکت های گیلانی در استان های جنوبی نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار کرد: به موازات تاسیس سرای تجاری ایرانیان در آستراخان، موضوع ایجاد یک مرکز لجستیکی در آستراخان در کنار راههای مواصلاتی اصلی در جوار ایستگاههای راه آهن به منظور نگهداری کالاهای ایرانی و سپس ارسال آن به سایر مناطق روسیه با توجه به توافقهای اولیه برای ایجاد آن باید در دستور کار طرف روسی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: از دیگر پیشنهادات اولویت پهلو دهی همه کشتی های حامل کالاهای ایرانی، کشتی های حامل کالاهای فاسد شدنی در بنادر کشور روسیه، ایجاد بانک مشترک ایران و روسیه و افتتاح شعب این بانک در همه بنادر کشور روسیه و ایران بمنظور انجام مبادلات ارزی و جایگزین کردن روبل و ریال به جای دلار در مناسبات تجاری بین ایران و روسیه است.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: اختصاص و استقرار شعبات دادگاه های حقوقی و مراجع قضایی کشور روسیه و ایران در همه بنادر دریایی ۲ کشور و پی گیری لایروبی رود ولگا (توسط طرف روسی) و تامین تجهیزات تخلیه و بارگیری با هدف جلوگیری از هدر رفت ۳۰درصدی ظرفیت بارگیری شناورها نیز پیشنهاد می شود.
افزایش هفت درصدی صادرات کالا از گیلان
ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک انزلی نیز در این جلسه از افزایش هفت درصدی صادرات کالا از گیلان خبر داد و افزود: همچنیت از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۲۵ میلیون دلاربه گیلان وارد شده است.
صادق برزگر ادامه داد: در ترازیت خارجی از مبدا هم استان گیلان در ۹ ماه گذشته با ۴۲ درصد افزایش ۷۶۱ هزار تن کالا ترانزیت کرد و عملکرد استان در ترازیت خارجی از مقصد نیز ۳۷۹ هزار تن بوده است.
وی با شاره به درآمد ۴۰ هزار میلیارد ریالی گمرکات گیلان در ۹ ماه گذشته گفت: استان در این مدت توانست درآمد خوبی را به خزانه دولت واریز کند.
وی تصریح کرد: با هماهنگی همه دستگاهها و به روز رسانی عملیات ترخیص کالا هم اکنون کالای اساسی رسوبی در گمرکات گیلان وجود ندارد.