وی افزود:همکاری با تشکلها را جزو راهبردهای مهم وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: نهادینه شدن ارتباط تنگاتنگ و مشورت با بخش خصوصی بسیار مهم است، زیرا لازمه تصمیمات درست و عملیاتی مشورت با تشکلها گردشگری است. در صورتیکه همافزا کنار هم باشیم میتوانیم به گردشگری کمک کنیم.
معاون گردشگری بر برگزاری مستمر جلسات مشترک در استانها با حضور رؤسای تشکلها در راستای همفکری و بروزرسانی اطلاعات تاکید کرد.
رونمایی از پوستر نمایشگاه گردشگری تهران
شالبافیان با اشاره به برگزاری هفدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته تهران با محوریت بخش خصوصی در سطح ملی و استانی از اختصاص ۲هزارمتر فضای رایگان برای مشارکتکنندگان خارجی و تخفیف ۵۰درصدی برای مشارکتکنندگان داخلی خبر داد.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: هفدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران و صنایع وابسته ۲۳ تا ۲۶ بهمن در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود.
در این مراسم که با حضور مدیران کل معاونت گردشگری، معاونان گردشگری استانها و اعضای مجمع تشکلهای ملی گردشگری از پوستر هفدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران و صنایع وابسته رونمایی شد.
«گردشگری سبز» رویکرد نمایشگاه گردشگری تهران
سید مصطفی فاطمی مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی در این نشست گفت: رویکرد هفدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران و صنایع وابسته با توجه به اهمیت طبیعتگردی، روستاگردی، جامعه محلی و حفظ محیط زیست، «گردشگری سبز» و «رویدادهای گردشگری» است و در این رویداد به معرفی تم هر یک از استانها برای حضور در نمایشگاه می پردازیم.
وی با اشاره به اینکه شورای سیاستگذاری نمایشگاه با حضور روئسای تشکلهای گردشگری تشکیل شده است، ادامه داد: در استانها نیز از امروز شوراهای سیاستگذاری با حضور تشکلهای گردشگری استانی بهمنظور برنامهریزی برای شرکت در نمایشگاه برگزار میشود.
فاطمی گفت: چهارمحال و بختیاری (ذخیرهگاههای زیست کره)، سمنان (جاده ابریشم)، خراسان رضوی (زیارت)، خراسان جنوبی (گوهرسنگها و کویر)، یزد (تاریخی و سفر به تاریخ)، هرمزگان (دریایی و ساحلی)، همدان (گردشگری کودک)، مرکزی (کویر و تالاب میقان)، گلستان (جزیره آشوراده)، گیلان (شهر رویداد محور)، کهگیلویه و بویراحمد (گردشگری عشایر)، کرمانشاه (گردشگری خوراک و دفاع مقدس)، مازندران (مسیر سبز و جنگلهای هیرکانی)، لرستان (دره تاریخی خرمآباد)، فارس (گردشگری الکترونیک)، سیستان و بلوچستان (گردشگری خوراک و کشاورزی)، کردستان (نوروز و موسیقی)، قم (سرمایهگذاری سبز)، خوزستان (پرندهنگری)، آذربایجان شرقی (آثار ثبت جهانی در سه حوزه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی)، آذربایجان غربی (طبیعت و تاریخ)، ایلام (طبیعتگردی)، اردبیل (تندرستی و آبهای درمانی)، اصفهان (گردشگری دیجیتال)، بوشهر (گردشگری ساحلیدریایی و گردشگری مقاومت) و زنجان (ژئوتوریسم)، عناوین رویکرد استانها در نمایشگاه هفدهم است.
تقاضای بالا چین و روسیه برای سفر به ایران
حرمتالله رفیعی در این نشست تخصصی با بیان اینکه این صنعت ورودی به کشور محدود به اروپا نیست گفت: تقاضای بالای روسیه و چین برای سفر به ایران افزایش یافته البته ضرورت دارد ظرفیت بازارهایی مانند افغانستان که برای سفر به ایران مشتاق هستند شناسایی و استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت این صنعت در تعامل دولت و بخش خصوصی شکل میگیرد، افزود: در حال حاضر مشارکت بخش خصوصی سرلوحه قرار گرفته و همدلی و همکاری خوبی بین این دو بخش شکل گرفته است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه باید یک متولی داشته باشد، عدم دخالت سایر دستگاهها در این حوزه را امری ضروری در راستای رشد و رونق صنعت گردشگری عنوان کرد.
سایر اعضای تشکلهای ملی که در این نشست حضور داشتند به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.