راه آهن اینچه برون دروازه توسعه تجارت خارجی

به گزارش پایروس چندین پیش بود که نخستین قطار کانتینری روسیه به ایران از مرز اینچه برون وارد ایران شد و با حرکت به سمت بندرعباس، عازم عربستان شد. این قطار که با ورود خود توجهات جهانی را به سمت اینچه برون جلب کرده بود نوید این را می دهد که راه آهن اینچه برون به یک فرصت طلایی برای توسعه تجارت خارجی کشور تبدیل شود.

این مسیر ارسال کالا از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب از ایستگاه «فارماچووا» از طریق مرز «آکیالا» در ترکمنستان وارد مرز «اینچه برون» در ایران می شود. مسیر جدید امکان کاهش چند روزه زمان تحویل را فراهم می‌کند و امکان ارسال قطارهای کانتینری از ایستگاه‌های راه‌آهن اورال جنوبی به سمت بندر بندرعباس از طریق مرز سرخس و اینچه برون را افزایش می‌دهد.

فورواردر و مجری این پروژه در گفتگو با خبرنگار بازار درباره عبور نخستین قطار کانتینری روسیه از اینچه برون به بندرعباس، اظهار کرد: بخش عمده معادن روسیه در شرق این کشور قرار دارد و سایر مسیرهای موجود از طریق غرب روسیه منتقل شود.

 

کاهش مسیر تردد و صرفه جویی در هزینه

مصطفی بریانی اقدم، که مدیرعامل شرکت بهینه ترابر آژور هم هست، ادامه داد: سایر مسیرهای موجود علاوه بر مسافت طولانی هزینه زیادی بر دوش تاجران می گذارد در حالی که مسیر اینچه برون علاوه بر نزدیک شدن مسیر، کوتاه شدن زمان حمل و نقل، نبود درگیری های سیاسی و امنیتی که بعضی کشورها دارند، کاهش آسیب های محیط زیستی، هزینه های تجاری را هم کاهش پیدا می کند.

وی با تاکید بر این که شرایط منطقه ارتباط کشورها را به هم نزدیکتر کرده است، گفت: توسعه این مسیر امکان اتصال روسیه را به عربستان و هند فراهم می کند و به توسعه تجارت منطقه کمک خواهد کرد.

 

ما در پیمان های مختلف بین المللی حضور داریم ولی چون عضو اف ای تی اف نیستیم امکان جابجایی پول به راحتی نداریم

مدیرعامل شرکت بهینه ترابر آژور بزرگترین مشکل کشور را تحریم و اف ای تی اف (FATF) عنوان کرد و گفـت: ما در پیمان های مختلف بین المللی حضور داریم ولی چون عضو اف ای تی اف نیستیم امکان جابجایی پول به راحتی نداریم.

اقدم، کریدور شمال به جنوب از مرز اینچه برون را بسیار سودآور برای کشور دانست و گفت: اگر بتوانیم موانع را برطرف کنیم این مسیر بااستقبال بین المللی مواجه خواهد شد و علاوه بر درآمدهای بسیار ترانزیتی و گمرکی و کمک به ایجاد اشتغال، در رونق زیرساخت و جذب سرمایه گذار هم موثر است.

مسیر طلایی در فراموشی؛ راه آهن اینچه برون دروازه توسعه تجارت خارجی

 

راهن آهن اینچه برون یک فرصت استراتژیک است

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان، راه آهن اینچه برون را یک موضوع استراتژیک و مهم برای کشور دانست و گفت: علی رغم ظرفیت ها و فرصت های بسیاری که توسط اینچه برون ایجاد می شود، توسعه این مسیر ریلی نادیده گرفته شده است.

سعید صفوی افزود: اگر شرکت های فورواردی قوی را برای عبور از این مسیر تشویق کنیم به رونق اقتصادی استان کمک زیادی خواهد کرد.

رئیس هیات مدیره شرکت زمان تجارت گلستان، ورود قطار از روسیه و سیبری به ایران را یک فرصت طلایی برای کشور دانست و گفت: این قطار در مسیر اینچه برون به سمت عربستان حرکت کرد و این اتفاق نشان دهنده پتانسیل بالا و فرصت برای رشد اقتصادی است.

 

امیدواریم این مسیر به سرنوشت اتصال راه آهن به چین تبدیل نشود زیرا مشکل اصلی آن این بود که دولت هیچ توجهی به این مسیر ندارد

صفوی اشتغال زایی این اتفاق را بسیار موثر دانست و گفت: امیدواریم این مسیر به سرنوشت اتصال راه آهن به چین تبدیل نشود زیرا مشکل اصلی آن این بود که دولت هیچ توجهی به این مسیر ندارد و تردد مجدد آن پیگیری و همکاری نکرد.

وی ضمن ابزار امیدواری برای فعال شدن هر دو مسیر اینچه برون به چین و جنوب، گفت: سابقه نشان داده بخش خصوصی می تواند کمک خوبی برای توسعه باشد اما دولت باید همکاری لازم را داشته باشد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان که خود مجری پروژه انتقال قطار از چین به اینچه برون بود، افزود: اگر بتوانیم تردد این قطارها را گسترش دهیم اینچه برون می تواند همانند بنادری چون شهید رجایی شاهد رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال باشد.

مسیر طلایی در فراموشی؛ راه آهن اینچه برون دروازه توسعه تجارت خارجی

 

غفلت از فرصت های تجاری راه آهن

نماینده مردم غرب گلستان و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: با اخذ مجوزهای لازم تنها سکوی تخصصی صادرات کانتیری را در این راه آهن افتتاح کردیم و امیدواریم شاهد پیشرفت و تحول اقتصادی در این حوزه باشیم.

عبدالجلال ایری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ادامه داد: در خصوص راه آهن بندر ترکمن با اخذ مجوز سکوی صادرات تخصصی توانستیم از ظرفیت های این بخش برای توسعه اقتصادی استفاده کنیم.

ایری تاکید کرد: متاسفانه این واقعیت تلخی است که در زمینه استفاده از راه آهن به آن شکلی که با توجه به موقعیت جغرافیایی بین روسیه و چین و سواحل خلیج فارس و دریای عمان بهترین عملکرد داشته باشیم، نتوانسیم از آن استفاده کنیم.

 

یکی از عوامل این عدم بهره برداری از موقعیت ها ضعف در تکنولوژی و حرکت کند قطارهای ما است

ایری تصریح کرد: یکی از عوامل این عدم بهره برداری از موقعیت ها ضعف در تکنولوژی و حرکت کند قطارهای ما است؛ در زمینه زیرساخت ها سرمایه گذاری لازم انجام نشده و ریل های راه آهن از جنگ جهانی دوم تا کنون تعویض نشده است.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با پشتیبانی های که انجام دادیم و ایجاد سکوهای تخصصی در راه آهن تحول خوبی در منطقه به وجود خواهد آمد، اظهار کرد: ساختار کند اداری در راه آهن از عواملی است که سبب شده تا ما نتوانیم از ظرفیت های ریلی که در کشور وجود دارد بهره مندی لازم را داشته باشیم.

وی با بیان این که در تعامل با دیگر کشورها در خصوص تکنولوژی مدیران ضعیف عمل کردند، ادامه داد: برنامه هفتم توسعه مواردی است که برای حضور بخش خصوصی و ایفای نقش ابزارهای را در اختیار این بخش قرار خواهد داد و این اتفاق شدنی است.

ایری متذکر شد: اگر دولت و مجلس در راستای خدمت گذاری به مردم موفق باشد باید از بخش خصوصی استفاده کند و در برنامه هفتم توسعه در سیاست های تعیین شده که در صحن مصوب خواهد شد به این سمت و سو حرکت خواهیم کرد.

 

کمک سرمایه گذاران قزاق به توسعه کریدور شمال جنوب

استاندار گلستان هم در همین رابطه پیشتر در نشست با رسانه ها از تکمیل کردیور راه‌آهن شمال – جنوب با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران قزاقستان و روسیه خبر داده بود.

علی محمد زنگانه اضافه کرد: توافقات اولیه خوبی در سفر دو ماه قبل هیات کشورمان به جمهوری تاتارستان شد و مقرر گردید هیاتی از آنجا به کشورمان بیایند و موقعیت ها و پتانسیل‌های موجود در اینچه‌برون را ببینند و مباحث کریدور را از نزدیک بررسی کنند.

زنگانه با بیان اینکه توافق اولیه برای ایجاد راه های حمل و نقل ترکیبی روسیه – تاتارستان – ایران (اینچه برون – بندرعباس) با استفاده از مسیر جاده‌ای، ریلی و دریایی شده است، توضیح داد: علاوه بر این می شود به عنوان محور دوم همکاری‌ها با جمهوری تاتارستان، ارتباط خوبی در زمینه کشاورزی (دانش و تحقیقات)، صنایع تکمیلی و توسعه صنعت گردشگری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه برای افزایش صادرات و واردات کالا معطل تکمیل کریدور شمال – جنوب نمی مانیم، تصریح کرد: تبادل نظر و هماهنگی‌های جهت استفاده از جاده‌ انجام شده و این موضوع در دستور کار در قالب سند چشم انداز بخشی استان گلستان قرار گرفته است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی