امروز ۲ دی ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خلجی: جنگ ترکیبی زمانی به نتیجه می‌رسد که اراده مخاطب را از بین ببرد

به گزارش اقتصاد ایران و روسیه به نقل از فارس، مراسم آیین رونمایی از کتاب‌های «قدرت ارتباط در جنگ ترکیبی» نوشته سپهر خلجی رییس شورای اطلاع رسانی دولت و «در کمین ایران قوی» به نویسندگی محمد جواد اخوان مدیر مسئول روزنامه جوان به همت انتشارات روزنامه جوان با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و خانواده‌های معزز شهدای فتنه اخیر در سالن جلسات خبرگزاری فارس برگزار شد.

سپهر خلجی نویسنده کتاب «قدرت ارتباط در جنگ ترکیبی» در تشریح ابعاد مختلف جنگ ترکیبی که در کتاب نگارش شده است، گفت: بحث اصلی ما در کتاب «قدرت ارتباط در جنگ ترکیبی» مسئله افکار عمومی است. جنگ ترکیبی مدت‌ها است وارد ادبیات نظامی بعد آن وارد ادبیات علوم  اجتماعی شده است ولی خوب در سال‌های اخیر عنوان برجسته ای شده است.

نویسنده کتاب «قدرت ارتباط در جنگ ترکیبی» تاکید کرد: چند مرتبه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانات‌شان به این موضوع اشاره کردند. جنگ ترکیبی ابعاد مختلفی دارد یعنی در حوزه‌های نظامی، تروریسم، سایبری، اقتصادی و یک بخش هم رسانه و افکار عمومی است. در واقع  ما در این کتاب تلاش کردیم یک برشی از همین حوزه که به نظر می‌رسد پایه مهمی در  جنگ ترکیبی است بپردازیم و آن را واکاوی کنیم.

وی گفت: آنچه  از آن به عنوان نسل چهارم جنگ‌ها نام می‌بریم و بر اساس آن برای رسیدن به اهداف دیگر تنها به ابزار سنتی وابسته نیست بلکه متمرکز می‌شود به تغییرات شناختی و اداراکی در جامعه، در این فضا  میدان اصلی نبرد مجموعه تهدیدات ترکیبی خواهد بود که تلاش می‌کنند فضای ذهنی جامعه را بهم بریزند و بخش مهمی از این نبرد در قالب تهدیدات مرتبط در بستر ارتباطات و اطلاعات  است.در این کتاب تلاش کردیم از این تهدیدات هشت ماده‌ای مهمترین پایه آن مربوط به افکار عمومی و  رسانه است، بپردازیم.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت تصریح کرد: کجا جنگ ترکیبی به نتیجه می رسد آنجایی که اراده مخاطب را در صحنه نبرد  از بین ببرد. صحنه‌های روشنی از این جنگ ترکیبی در پاییز سال گذشته در کشور اتفاق افتاد. چطور در فضای رسانه جای شهید وجلاد را عوض کردند. چطور از نظام مقدر جمهوری اسلامی تصویر سازی کردند. افکار عمومی نقطه تمرکز جریان ضد انقلاب است که اگر بتوانند باورها را بهم بریزند به هدفشان رسیدند.

خلجی تاکید کرد: آرایش رسانه‌ای مدت هاست در کشور تغییر کرده و یک آرایش آفندی به خودش گرفته است. ما را ناگزیر می‌کند به صورت پیوسته برنامه ریزی راهبردی در حوزه رسانه داشته باشیم. اگر ما نتوانیم پیام ها را مدیریت کنیم  رسانه های بیگانه ما را مدیریت می‌کنند. مثال بازر آن هم اتفافات پاییز سال ۱۴۰۱ است که چطور آن را روایت کردند از کشور چطور چهره سازی کردند همه آن تاثیرات رسانه ای مدل جنگ ترکیبی است. تاثیر روانی از پمپاژ اخبار هدفمند و جهت دار، القا شبهات، اخبار کج آگاه‌ساز،شایعه برای نابودی جامعه، ایجاد حس بدبینی در مردم و ایجاد بی اطمینانی همه در واقع در این نبرد برای اثر گذاری برای ادراکات جامعه انجام شد. در این فضای بهم ریختگی رسانه‌ای ، دشواری مخاطب در تشخیص اطلاعات درست از نادرست شکل می‌گیرد و همه این موارد در راسای جنگ ترکیبی است که پایه محتوای کتاب است که آن را بررسی می‌کنیم.

روح الله آرزوی شهادت داشت و بالاخره به آرزوی خود رسید

خواهر شهید روح الله عجمیان در ابتدای این مراسم از ویژگی‌های شهید روح الله عجمیان گفت: روح الله شهیدی است که لحظه شهادت‌شان دل هر آزاده‌ای را به درد آورد. روح الله در گمنامی زندگی کرد. روح الله آرزوی شهادت داشت و بالاخره به آرزوی خود رسید دوست داشت شهید مدافع حرم باشد. خدارا شاکریم که در راه انقلاب و اسلامی شهید شد و از مردم و نظام اسلامی دفاع کرد. امیدوارم که مسئولان قدر شهدا و مردم را بدانند.

بررسی مجموعه بیانات رهبر انقلاب در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در کتاب « در کمین ایران قوی»

محمدجواد اخوان نویسنده کتاب در کمین ایران قوی  نیز در خصوص موضوع این کتاب گفت: در این کتاب مجموعه بیانات رهبر انقلاب در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفته شده است و بخش‌هایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با حوادث اخیر ارتباط معنایی داشته‌اند گردآوری شده است.

آگاهی بخشی بر افکار عمومی یک ضرورت است

فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست درباره کتاب «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» گفت: کتابی که آقای دکتر خلجی زحمت کشیدند در حیث تجربه نگاری و ادبیات در حوزه جنگ ترکیبی یک قدم رو به جلو و شایسته تقدیر است به هر حال ما با یک جنگ شناختی و یک پدید چند وجهی روبرو هستیم.

وی گفت: بنابراین شناسایی این مساله و آگاهی بخشی بر افکار عمومی یک ضرورت است که این کتاب به آن پرداخته است. عنصر اصلی جنگ ترکیبی ارتباطات است و اگر برای مردم این مساله تببین شود تاب آوری آنها افزایش می یابد. قطعا جنگ ترکیبی اینجا به پایان نرسیده است و ما هر لحظه زیر بمباران روانی طراحان جنگ ترکیبی قرار داریم و باید آینده نگر باشیم.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی