به گزارش پایروس، «حسین ملکی»، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو به عنوان سخنران افتتاحیه این وبینار ضمن بررسی نقش امام در ایجاد روحیه خود باوری و عزت نفس مردم ایران گفت انسان نیازمند الگو و اسوه است تا به پیروی از او به بهترین انتخاب برسد. الگو اگر در مرتبه بالا باشد انسان را به تعالی می رساند و چنانچه شیطانی باشد انسان را به ورطه سقوط میکشاند. یکی از ارزشهای دین ما عمل به واجبات است و نه در ظاهر گفتن آن و امام خمینی نمونه بارز تطابق گفتار و عمل به عنوان ویژگی اخلاقی امام است. وی افزود از ویژگی های اجتماعی شخصیت ایشان میتوان به بنیانگذاری انقلابی اشاره کرد که برای تمامی مردم جهان عاملی بیدار کننده و انگیزه ای بود برای آنکه در مقابل ظلم بایستند. امام به دنیا نشان داد که با پشتوانه مردمی میتوان به دنبال دستیابی به عدالت بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و آن را با خودباوریای که امام به مردم ایران نشان داد مرتبط دانست. این خودباروی توانست آنها را قدرتمند سازد تا بتوانند در طول سال های پس از انقلاب به بسیاری پیشرفت ها دست پیدا کنند.
در بخش دوم این وبینار، «سر گی بابورین»، رئیس حزب اتحاد مردم روسیه و معاون سابق دومای دولتی این کشور سخنرانی کرده و گفت که من در زمان دانشجویی بر ساختار حکومتی امام خمینی به عنوان موضوع پایان نامه متمرکز بودم و اکنون پس از چهل سال که از آن زمان میگذرد، میبینم که توجه به اندیشه های سیاسی امام خمینی و تلفیق سیاست با دین در دیدگاه ایشان اهمیتی روزافزون یافته است. بابورین در ادامه به احیای ارزشهای معنوی توسط امام خمینی اشاره کرده و گفت برای ما در روسیه امروز بسیار مهم است که بتوانیم از این الگو بهره ببریم.
سخنران بعدی این مراسم «نفیع الله عاشیروف»، با اشاره به کمرنگ شدن دین در زمان کمونیسم گفت که امام خمینی با رهبری انقلاب جان تازه ای به مسلمین دادند و ما در این سوی جهان اعتماد به نفسی دوباره پیدا کردیم. رئیس اداره دینی مسلمانان بخش آسیاسی روسیه همچنین افزود که در دوران انقلاب اسلامی، دو جبهه غرب و شرق تنها قدرتهای موجود در جهان بودند اما امام خمینی این موازنه را بر هم زده و شعار نه شرقی نه غربی را به عنوان مسیری جدید نشان داد.
«حجه الاسلام و المسلمین بخت آور»، رئیس مرکز اسلامی مسکو نیز در سخنرانی خود با بررسی ریشههای نظریه ولایت فقیه در ادله عقلی و نقلی گفت امام اندیشههای سیاسی خود که مبتنی بر دانش علمای پیشین اسلام و مبانی قرآنی است در آثار مکتوب خود درج کرده و اندیشههای خود در زمینه حکومت اسلامی و ولایت فقیه را سالها پیش از وقوع انقلاب، تئوریزه کرده بودند.
حجه الاسلام عبداللهی، رئیس دانشگاه المصفطی در مسکو به عنوان سخنرانی بعدی این وبینار، در سخنان خود به سه بعد اصول مکتب و خط مشی، آرمان و اهداف امام و شخصیت ایشان به عنوان سه سر فصل اصلی برای شناخت امام خمینی اشاره کرده و گفت امام آنچه امام را به این جایگاه رساند درک درست ایشان از دین، فقه، فلسفه و عرفان بود. عبداللهی در ادامه با بر شمردن ویژگیهای شخصیتی امام از جمله اخلاص، توجه و اعتماد به مردم، مهربانی با مردم، صراحت لهجه در بیان مواضع، ظلم ستیزی و قاطعیت و اقتدار افزود، امام در زمینه عرفان نیز مشی منحصر به فردی داشته و بر خلاف عرفانهای مردم گریز و مسئولیت گریز، عارفی متعهد به جامعه بود.
در ادامه «توفیق ابراهیم»، به عنوان سخنران بعدی این مراسم با عنوان کردن کمال انسانی به عنوان آرمان دین اسلام گفت، امام خمینی مصداق این کمال بود. ایشان نمونه فردی است که بر اساس اسفار اربعه ملاصدرا پس از سفر به سوی خداوند و فنا فی الله شدن، به سمت مردم بازگشته و اکنون فنا فی الخق شده است. رئیس انجمن اسلام شناسان روسیه افزود امام خمینی در زمانی به فلسفه پرداخت که این علم جایگاهی در کشور ایران نداشت و اکنون فلسفه در ایران جایگاه خود را مدیون امام خمینی است.
«پرفسور کرابایف»، عضو پیوسته آکادمی علوم اجتماعی روسیه به عنوان سخنران آخر این وبینار به ویژگی پیروی از سنت و توالی آن در اندیشههای امام اشاره کرد و گفت که ایده تلفیق حکومت با مذهب ریشه در اندیشههای ایرانی و اسلامی دارد. وی گفت امام در اندیشه خود با شناختی که از فقه، فلسفه و کلام داشت از نفاط مثبت این سه استفاده کرده و اندیشه خود را تئوریزه کرد؛ به همین علت این پیروی از سنت، ارتجاع نیست بلکه در واقع ساخت آینده در گرو درک درست سنتهاست.
🌐 بخش رسانه ای سفارت ج.ا ایران در مسکو