به گزارش پایروس به نقل از بازار، علیاکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با ایلیا ولینسکی، وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان روسیه، دیدار و درباره برنامه توسعه همکاری بندری و دریایی و کشتیرانی منظم در خزر، ایجاد ظرفیت ترانزیتی و فعالسازی کریدور شمال-جنوب و کاهش تراز آب دریای خزر گفتوگو کرد.
معاون وزیر راهوشهرسازی در این دیدار با اشاره به علاقهمندی تهران و مسکو برای توسعه همکاری تجاری و اقتصادی طی سالهای اخیر، تاکید کرد: با توجه به قدمت همکاریهای بندری و دریایی بین بنادر شمالی ایران با بنادر منطقه آستاراخان روسیه، فعالسازی همه پتانسیلها و ظرفیتهای موجود تجاری بین استانهای شمال ایران و استان آستاراخان از اهداف کلیدی دولت سیزدهم قلمداد میشود.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی در این نشست با اشاره الحاق ۳۰ فروند شناور تجاری به ظرفیت کشتیرانی ایران در خزر و علاقهمندی تهران برای تداوم توسعه ناوگان از طریق ظرفیتهای آستاراخان، تاکید کرد: ظرفیتهای خالی در بنادر آستاراخان و بنادر شمالی ایران کشور، ایجاب میکند در زمینه بندری، تردد کشتیهای رو-رو، کشتیهای کانتینری و کشتیهای رو-رو ریلی را آغاز کنیم.
صفایی با اشاره با بحران کاهش تراز آب دریای خزر ناشی از کاهش سطح آب ورودی از رودخانه ولگا به دریا، هشدار داد: در صورت تداوم این وضع و عدم رسیدگی به آن، ابتدا بنادر روسیه و سپس بنادر سایر کشورها دچار مشکلات جدی خواهند شد.
در این نشست، وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان نیز با اشاره به وضعیت ژئوپلیتیکی جدید کریدور شمال-جنوب ناشی از تحولات منطقهای، تاکید کرد: از نظر دولت فدرال روسیه، این کریدور یک مسیر اصلی قلمداد میشود و برنامهریزی شده تا در یک افق و دورنمای بزرگ، از ظرفیت بازار کشورهای آفریقا نیز در این راهگذر استفاده کنیم.
رنامهای توسعهای در دست انجام
ایلیا ولینسکی با اشاره به عدم استفاده از کل ظرفیت تجاری بندر آستاراخان، تاکید کرد: با توجه با برنامهای توسعهای در دست انجام در این بندر، از هرگونه مشارکت اقتصادی و تجاری با شرکای ایرانی استقبال میکنیم.
وی با اعلام خبر در دست ساخت بودن بندر جدید تمام مکانیزه، احداث بزرگترین ترمینال بندری، ساخت انبارهای جدید و همچنین ساخت پایانه کانتینری مدرن در منطقه آستاراخان خاطر نشان کرد: با توجه به رویکردهای توسعهای در بنادر آستاراخان، دولت از افزایش سطح همکاریها شرکت های ایرانی با روسیه و افزایش ناوگان ایرانی در خزر استقبال میکند.
وی همچنین با اشاره به مشکل عمق آب کانال ولگا خاطر نشان کرد: ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود که چند ماه پیش در مجلس دومای روسبه انجام شد وعده داد که عمق کانال دسترسی منتهی به بندر آستاراخان را به ۴/۵ متر میرساند تا رفت و آمد کشتیهای تجاری به بندر یاد شده با سرعت و سهولت انجامپذیر باشد.
وی افزود: سهم بنادر روسی دریای خزر از کل مبادلات تجاری دریایی روسیه با جامعه بین الملل کمتر از یک درصد است و اکنون روسیه می کوشد تا با افزودن کشتیهای چند منظوره کانتینربر و بهبود عمق اصلیترین بندر خود در نوار ساحلی دریای خزر یعنی آستاراخان، بر میزان استفاده خود از ظرفیت کریدور شمال – جنوب بیفزاید.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، در این دیدار، جلیل اسلامی، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز به نشست سه جانبه اخیر ایران، هند و روسیه در تهران پیرامون تسهیل ترانزیت در کریدور شمال-جنوب، اشاره و بر ایجاد ظرفیت ترانزیتی از طریق ایران به روسیه و بلعکس از روسیه به کشورهای خلیجفارس تاکید کرد.
عضو هیات عامل سازمان بنادرودریانوردی، امکان جذب سرمایهگذاری در حوزههای حملونقل دریایی و تجهیزات بندری و امکان سرمایه گذاری شرکت های روسی در بنادر جنوب ایران برای ایجاد هاب لجستیکی در راستای توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالا را از دیگر مصوبات نشست سه جانبه برشمرد.
انتهای پیام/