امروز ۱۸ آبان ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

امام مهربانی پذیرای هر مذهب و زبانی است

به گزارش اقتصاد ایران و روسیه به نقل از فارس، نشست خبری سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) امروز با حضور دکتر اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و کارشناس شناخته شده حوزه رسانه همچون سنوات قبل مسئولیت دبیری علمی این جشنواره را برعهده دارد و محسن هوشمند رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدرس رضوی برگزار شد. 

تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزه‌های سیره وجود مبارک حضرت امام رضا(ع) در محصولات رسانه‌ای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزه‌های رضوی به‌ویژه در حوزه انقلاب اسلامی،جهاد تبیین، گفت‌وگو، اخلاق و تعامل، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل از جمله محورهای سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) محسوب می‌شود.

محسن هوشمند رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در ابتدای نشست به این نکته اشاره کرد: این مرکز یکی از وظایف خودش را بسترسازی برای تولید آثار و  محتوای مرتبط به سیره رضوی می‌داند تا علاقه‌مندان بتوانند ایده‌ها و آثار خودشان را برای ترویج هرچه بهتر و بیشتر سیره رضوی ارائه بدهند. همچنین تلاش شده است در طراحی فراخوان، قالب‌ها و عرصه‌های مختلف و متنوع در عرصه‌های رسانه‌ای را برای علاقه‌مندان عرضه کنیم و در این راستا اساتید و متخصصان رسانه‌ای با ما همراهی می‌کنند.

وی با اشاره به ایجاد و ساماندهی جریان مردمی با عنوان خادمیاران رسانه‌ای امام رضا (ع) گفت: ۳۸۰۰ خادمیار رسانه‌ای در استان‌های سراسر کشور ساماندهی شده‌اند.

هوشمند همچنین آمار و ارقامی درباره حضور و استقبال از دو دوره گذشته جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) ارائه داد و گفـت: نخستین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) ۲۴۹۸ اثر توسط ۶۰۶ نفر و در دمین جشنواره ۱۰۰۱ شرکت‌کننده، ۳۱۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که رشد ۶۰ درصدی را شاهد بودیم.

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی همچنین با اشاره به مجهز بودن مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی به مجهزترین تجهیزات استودیویی گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی دغدغه‌ رسانه‌ای دارد و همیشه بر توسعه رسانه‌ای تأکید می‌کند اما علاقه‌ای زیادی به دیده شدن در رسانه‌ها ندارد. در ماه رمضان ۵۰ ساعت برنامه تلویزیونی و ۲۰ ساعت برنامه رادیویی در آستان قدس رضوی تولید و پخش شد که این عملکرد میزان توجه تولیت آستان قدس به جایگاه رسانه را نشان می‌دهد.البته این تولیدات تنها بخشی از فعالیت‌های ما محسوب می‌شود.

او همچنین به آخرین مهلت ارسال در بخش داخلی اشاره کرد که پایان خردادماه است و بخش بین‌المللی جشنواره امام رضا(ع) که بخش جداگانه‌ای تدارک دیده شده و تا پایان تیرماه علاقه‌مندان می‌توانند آثارشان را به دبیرخانه ارائه دهند. اختتامیه جشنواره نیز با معرفی برگزیدگان مهرماه برگزار خواهد شد. 

دکتر اکبر نصراللهی دبیر علمی سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) در این نشست خبری گفت: آثار ارسالی به این جشنواره پیام‌هایی را به ما خواهند داد که نیاز امروز بشریت است و مضامین انسانی و دینی دارند و نیاز داریم به آنها بیشتر توجه کنیم. صبر، مهربانی،گفت‌وگو، تعامل و مقاومت از جمله این پیام‌ها است. از علاقه‌مندان ارسال آثار تقاضا داریم در کنار توجه به خود حرم مطهر امام رضا(ع) و شخصیت‌های رسمی، به محیط پیرامونی و سایر نقاطی که در آن سیره رضوی جریان دارد توجه کنند تا آثارشان از این نقاط هم الهام بگیرند. در این میان، سوژه‌ها و ایده‌های اختصاصی امتیاز خاصی در داوری‌ها خواهند داشت چون رقابت در این جشنواره با رقابت با جشنواره‌های دیگر متفاوت است. چرا که در این جشنواره به دنبال ترویج و تقویت معنویت هستیم.

وی با اشاره به اینکه هر مذهب و زبان و عقیده‌ای می‌تواند در جشنواره امام رضا(ع) شرکت کند، یادآور شد: برای ارسال آثار به این جشنواره هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و هرکسی که عشق و ارادتی به امام رضا (ع) دارد، با هر زبان و دین می‌تواند در جشنواره شرکت کند. از سوی دیگر توجه ویژه به شبکه‌های اجتماعی و محدود نبودن آثار به جناح خاص هم از دیگر ویژگی‌های  سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) محسوب می‌شود. علاقه‌مندان ارسال آثار تنها به مناسبت‌ها توجه نکنند و آثارشان رویکردی و روندی باشد.

نصراللهی همچنین خاطرنشان کرد: باید به جهاد تبیین در سیره امام رضا (ع) توجه ویژه‌ای داشته باشیم. یکی از بزرگانی که به سیره امام هشتم توجه خاصی داشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان خادم‌الرضا (ع) بود بنابراین لازم است منش و روش این شهید عزیز به عنوان خادم طراز امام رضا(ع) تبیین شود.

او به اهمیت جشنواره اشاره کرد و افزود: جشنواره شتاب‌دهنده تولیدات امام رضایی و پیوندزننده مجموعه‌های مختلف و هنرمندانی است که دل در گروه اهل‌‌بیت(ع) دارند. جشنواره‌ها فرصتی برای شناخت فرصت‌ها و تهدیدها و همچنین نقاط قوت و ضعف و نیز هم‌افزایی و همراهی اهالی و فعالان رسانه‌ای است. جشنواره رسانه‌ای رضوی، ان‌شاءالله موتور محرک فعالان و خادمان رسانه‌ای خواهد بود. بنابراین داوران جشنواره با تدوین و اعلام سیاست‌ها و شاخص‌های حرفه‌ای تولید و انتشار آثار مرتبط با امام رضا(ع) تلاش می‌کند شرایط معنوی برای رقابت فعالان و خادمان رسانه‌ای در تولید و انتشار آثار فاخرتر را در سال‌های آینده فراهم کند. 

این استاد دانشگاه و دبیر هیئت علمی جشنواره امام رضا(ع) ادامه داد: جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)، فرصت مغتنمی برای شناخت خادمان گمنام رسانه‌ای، حمایت از آنها، بهره‌مندی از ابتکارات و تجربیات کسب شده در دوران بحران به منظور برنامه‌ریزی دقیق‌تر و همچنین فرصتی برای هم‌افزایی، شبکه‌سازی و افزایش خادمان رسانه‌ای و ارتقای کمّی و کیفی تولیدات رسانه‌ای در حوزه معارف رضوی است. در واقع این جشنواره سرفصل تازه‌ای برای شناسایی و همفکری با خادمان رسانه‌ای و جریان‌سازی در مسیر تولیدات فاخر مرتبط با فرهنگ رضوی است. 

وی افزود: همکاران ما در مطبوعات و خبرگزاری‌ها باید نوع رویکردشان را در تولید و تنظیم خبر در حوزه معارف دینی تغییر بدهند و این عرصه را جدّی‌تر بگیرند. متأسفانه هنوز برخی فعالان رسانه‌ای فکر می‌کنند تولید خبر در این حوزه یک کار ساده است که افراد مبتدی و تازه‌کار هم می‌توانند آن کار را انجام دهند، به همین دلیل از افراد حرفه‌ای و متخصص برای تولید محتوا در این بخش‌ها استفاده نمی‌کنند. در صورتی که به نظرمن، خبر اولین، مهم‌ترین و پیچیده‌ترین کار رسانه‌ای است و مبتنی بر عملیات پیچیده جنگ شناختی و روانی است؛ لذا نیاز به مهارت، تخصص، خلاقیت و تیزهوشی بیشتری دارد و چه‌بسا این کار در حوزه موضوعات دینی کار بسیار سخت‌تری هم هست. 

دکتر نصراللهی با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه به جهاد تبیین در حوزه معارف دینی، تأکید کرد: من معتقدم عمده اقدامات و فعالیت‌های رسانه‌ای در این حوزه، بر مبنای خبرهای دقیق، درست، جامع و به موقع پایه‌گذاری می‌شود و اگر قرار است ما جهاد تبیین مدنظر رهبر معظم انقلاب را در حوزه تخصصی رسانه‌ای خودمان محقق کنیم و قدرت بازدارندگی در مقابل رسانه‌های خارجی ضددین را تقویت کنیم، باید روی اصول و پایه این کار تخصصی پافشاری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم جهاد تبیین در حوزه‌های دین باید مقدم بر حوزه‌های اقتصادی و سیاسی باشد. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، من از همکاران با تجربه و حرفه‌ای خودم در حوزه مطبوعات و خبرگزاری‌ها دعوت می‌کنم که در سومین دوره جشنواره، خودشان دست به قلم شوند، یادداشت و سرمقاله بنویسند، خبر تنظیم کنند و با تمام قدرت در این عرصه حاضر شدند تا هم قدرت ما در جهاد تبیین تقویت شود و هم آثار ارسالی به جشنواره کیفیت و استاندارد لازم را داشته باشد. 

او در ادامه صحبت‌هایش به سیاست‌های جشنواره، توضیح داد: سیاست‌هایی برای سومین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) تدارک دیده شده که از جمله آن می‌توان به استخدام ظرفیت‌های فناوری‌های نوین ارتباطی و رسانه‌ای، عبور تولیدکنندگان محتوا و فعالین عرصه شبکه‌های اجتماعی از مرحله تولید صرف و ورودشان به کمپین‌سازی و ایجاد حرکت‌های اجتماعی و رفتارسازی، توجه به سوژه‌های فراتر از حرم و مشهد، تعمیم تولید و پرداخت موضوعات مربوط به امام رضا(ع) به جای توجه صرف به افراد معروف و مسئول و سوژه‌های رسمی به افراد و شیفتگان گمنام، پرهیز از کمّی‌گرایی اشاره کرد.

دکتر نصراللهی به اهداف و ویژگی‌های این جشنواره اشاره کرد و گفت: شناسایی تولید و توزیع‌کنندگان محتوای رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی در داخل و خارج از کشور، شبکه‌سازی و تعامل بیشتر با تولید و توزیع‌کنندگان محتوای رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی در داخل و خارج از کشور، تعمیم و گسترش تولیدات رسانه‌ای مرتبط با سیره رضوی در بستر رسانه‌های گوناگون به ویژه رسانه‌های نوین، ارتقای کمّی و کیفی محصولات تولیدی و حمایت، تجلیل و تکریم از پدیدآورندگان‌ آثار فاخر رضوی جزو اهداف جشنواره است.

وی ادامه داد: تنوع و تعدد آثار از همه مناطق، مزیّن بودن اسم جشنواره به نام مبارک امام رضا(ع) و مردمی و معنوی بودن جشنواره، وجود داوران با اندوخته‌های تجربی و تئوریک بالا، توجه ویژه به رسانه‌ها و قالب‌های جدید و اختصاص بخش ویژه به تولیدات در فضای‌مجازی در جشنواره‌های مذهبی و محدود نبودن آثار جشنواره به آثار منتشره و جناح و تفکر سیاسی و حتی مذهب و زبان از جمله ویژگی‌های متمایز این جشنواره به شمار می‌رود. 

دبیر علمی جشنواره امام رضا(ع) همچنین به شاخص‌های ارزیابی آثار جشنواره اشاره کرد و افزود: توجه به سوژه اختصاصی، پرداخت اختصاصی، رویکرد روندی، کیفی، تعاملی، راهبرد واقع‌نمایی، پرهیز از کمّی‌گرایی و توجه به سوژه‌های پیرامون حرم و مشهد، توجه به جامعیت، ساختار و تنظیم و قالب رسانه‌ای متناسب با مخاطبان و رسانه‌ها و توجه به پیرامون از جمله معیارهای مهم ارزیابی آثار دریافتی است. 

او به اضافه شدن بخش پویش مردمی به جشنواره و بانک سوژه (ارائه ایده‌ها و سوژه‌های مهم)  اشاره کرد.

به گفته نصراللهی محورهای موضوعی جشنواره به شرح ذیل است:

سیره رضوی: تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزه‌های سیره وجود مبارک حضرت امام رضا(ع) در محصولات رسانه‌ای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزه‌های رضوی به‌ویژه در حوزه انقلاب اسلامی،جهاد تبیین، گفت‌وگو، اخلاق و تعامل، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل.

زائر و زیارت رضوی: تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا (علیه‌السلام) در زائرانی که به اشکال مختلف حضوری و غیرحضوری (زیارت از بعید) با بارگاه منور رضوی ارتباط برقرار می‌کنند با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبه‌های امام‌رضایی و زائران غیرایرانی.

وقف و نذر رضوی: بررسی آثار و برکات موقوفات و نذورات به ساحت مقدس امام رضا علیه‌السلام و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان به نام مبارک امام رضا علیه‌السلام.

خدمت رضوی: تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن در عرصه‌های مختلف خدمات آستان قدس رضوی در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک امام رضا(ع) و بازنمایی منش خادمانه خدام ویژه علی بن موسی الرضا(ع) همچون خادم الرضا(ع) سردار شهید حاج قاسم سلیمانی.

هویت مشهد الرضا: تبیین و بررسی جایگاه مشهد مقدس به عنوان نماد شهر زیارتی ، بایسته‌ها و ضرورت‌ها و چالش‌های پیش روی آن نگاهی نقادانه از منظر اقدامات مسئولانه و عملکرد شهروندی.

جهاد تبیین: بررسی نقش و جایگاه جهاد تبیین در سیره و کلام ائمه معصومین علیهم‌السلام به‌ویژه علی بن موسی الرضا(ع) و همچنین تشریح عینی راهکارهای جهاد تبیین سیره معصومین(ع) در عصر حاضر.

بخش‌های جشنواره به شرح ذل است:

رسانه‌های خبری و تحلیلی شامل:

خبر 

گزارش

مصاحبه

سرمقاله، مقاله و یادداشت مطبوعاتی

گزارش خبری رادیویی

گزارش خبری تلویزیونی

بخش ویژه: تیتر

رسانه‌های مجازی

در حوزه فضای مجازی توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی است و محصولات  تولید شده در قالب‌بندی متناسب با فضای مجازی مورد توجه خواهد بود. بر این اساس این حوزه شامل  بخش‌های ذیل خواهد بود: 

صفحه و کانال در شبکه‌های اجتماعی

پادکست ویژه فضای مجازی (منتشر شده در بسترهای پادکستی)

گزارش ویدئویی ویژه فضای مجازی (خبری یا غیرخبری)

رسانه‌های صوتی و تصویری

 این بخش با تمرکز بر تولیدات رسانه‌های صوتی و تصویری با تأکید بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکه‌های تلویزیونی برون‌مرزی و بین‌المللی، سکوها (پلتفرم­های) ویدئویی و تلویزیون‌های اینترنتی برگزار می‌شود و شامل بخش‌های ذیل خواهد بود: 

برنامه رادیویی ترکیبی

نمایش رادیویی

فیلم کوتاه

برنامه تلویزیونی (ترکیبی، مسابقه و … )

مستند

نماهنگ 

پویانمایی و موشن‌گرافیک

بخش ویژه: فیلم‌نامه، ایده و طرح تولیدات رادیویی و تلویزیونی

عکس و گرافیگ:

تک‌عکس

گزارش تصویری

پوستر

تصویرسازی و نقاشی دیجیتال

تایپوگرافی

بخش ویژه : اینفوگرافیک

مقاله، رساله و پایان‌نامه

در این بخش آثار تحقیقی و پژوهشی در قالب‌های مقاله، رساله و پایان‌نامه که با محوریت تولید، نشر و ارزیابی محتوای رسانه‌ای مرتبط با سیره رضوی تولید شده است، مورد توجه خواهد بود.

پویش مردمی نشر محتوای رضوی در شبکه‌های اجتماعی

با هشتگ‌های #چهارشنبه‌های‌ امام‌رضایی  #همه‌خادم‌الرضاییم  #امام رضا  #ImamReza

نحوه ارسال آثار به جشنواره:

همه شرکت‌کنندگان می‌بایست با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی mediafest.razavi.ir نسبت به تکمیل فرم ثبت‌نام اقدام کنند.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی