امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمارت آقازاده

خانه آقازاده

 

همچنان که از کوچه های پرپیچ و خم و خشتی ابرکوه می گذریم، بادگیر بنایی از دور با شکوه و زیبایی جلوه گری می کند، این بادگیرمشخصه ی عمارت آقازاده است. خانه ی معروف آقازاده مجموعه ای تاریخی است که در بافت قدیم ابرکوه قرار دارد، این عمارت متعلق به سید حسین ابرقویی از ثروتمندان ابرکوه بوده و قدمت آن به دوره ی قاجار و به حدود ۲۰۰ سال پیش می رسد.

 

این خانه ی تاریخی در ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده و یکی از زیباترین معماری های کشورمان به شمار می رود. مساحت آن در حدود ۸۲۰ متر مربع است، و به سبک معماری قدیم ایران، یک حیاط باصفا دارد، و در سه وجه حیاط طوری ساخته شده که در تمام فصول سال قابل استفاده باشد.

 

این بنای زیبا درسال ۱۳۹۶ پس از دو سال مرمت و باسازی به عنوان یک هتل به بهره برداری رسید. معماری زیبا و سنتی این عمارت، با گچ بری های ظریف و پنجره های مقرنس کاری شده و طاق های بلند و دلپذیر، بازتابی است از لطافت روح و ذوق مردم ایران، و یادآور روزگارانی است که مردم برای سازگاری با محیط تدابیر هوشمندانه و دلنشینی داشتند، تدابیری که نه تنها از زیبایی و اصالت معماری کم نمی کرد، بلکه بر زیبایی و شکوه آن می افزود. بادگیر زیبای عمارت آقازاده نمونه ای از این تدابیر است، که مردم کویر در گذشته برای خنک کردن بنا، آن را می ساختند.

بادگیرخانه آقازاده ابرکوه

بادگیر این خانه یکی از زیباترین بادگیرهای ابرکوه است که ۱۸ متر ارتفاع دارد، مساحت این بادگیر نیز در حدود ۱۸ متر است و در دهانه ی بادگیر ۱۹ دریچه ی تنظیم هوا وجود دارد، در واقع این بادگیر با بادگیر دیگر درهماهنگی وارتباط است، و نقش آن ها خنک کردن و تنظیم هوای عمارت است. ویژگی این بادگیرها این است که می توانند تنظیمات هوا را حتی وقتی که باد نمی وزد انجام دهند. در کنار بادگیر یک کلاه فرنگی وجود دارد، که نقش آن نوردهی به فضای زیرین و تالار خانه می باشد. اکنون این عمارت بی نظیربه اقامتگاه بوم گردی ای تبدیل شده که علاقمندان به معماری کهن و زیبای ایرانی از آن استقبال می کنند.

 خانه تاریخی آقازاده

امکانات خانه ی آقازاده
این خانه ی تاریخی دارای رستورانی با ظرفیت ۱۰۰ نفر است، که در طبقه ی همکف این عمارت قرار دارد و در هر سه وعده ی صبحانه ونهار و شام پذیرای میهمانان می باشد.

همچنین این هتل دارای یک کافی شاپ در طبقه ی همکف نیز هست، که از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۲۱ آماده ی پذیرایی از میهمانان است.

 

همچنین دارای اینترنت و پارکینگ رایگان است، پذیرش در آن ۲۴ ساعته صورت می گیرد. از دیگر امکانات آن تاکسی سرویس شبانه روزی و خدمات بیدار باش و لاندری است.

ابرکوه دارای جاذبه های طبیعی وتاریخی شناخته شده ای است که اقامت درآن را دلپذیرتر می کند. دراینجا به معرفی برخی از این جاذبه ها خواهیم پرداخت.

 خانه تاریخی آقازاده

جاذبه های دیگر ابرکوه

ابرکوه شهری کویری است که در۱۵۰ کیلومتری یزد قرار دارد، کویر ابرکوه که در۲۰ کیلومتری شرق این شهر واقع شده است از معروفترین مناطق کویری ایران محسوب می شود.از آن جا که این شهر پیشینه ی تاریخی دارد، علاوه بر خانه آقازاده، خانه ی موسوی و خانه ی سید علی آقا که در محله ی تاریخی دروازه میدان قرار دارند، از جاذبه های مهم شهربه شمار می روند.

سرو ابرکوه

سرو کهنسال ابرکوه با ارتفاع بیش از ۲۵ متر و قدمتی بیش از ۴۵۰۰ سال از دیدنی های طبیعی و شاخص این شهر است.

از دیگر جاذبه ها ی ابرکوه گنبد عالی ابرکوه می باشد، که بنایی هشت ضلعی است و از سنگ وچاروک ساخته شده، می توان گفت این بنا یکی از سالم ترین بناهای باقیمانده از دوران سلجوقیان است. خندق تاریخی شهر و یخچال عظیم خشتی نیز از جاهای دیدنی این شهر هستند.

 

بی شک اقامت در خانه ی آقازاده و دیدن جاهای دیدنی ابرکوه، خستگی را از روح و جان هر گردشگری خواهد زدود، امید است این سفر شما را در شناخت هنر و معماری اصیل ایرانی یاری کند، و دریچه ای باشد که از آن گوشه ای از زیبایی های طبیعی و معماری کهن ایرانی را ببینید.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی