امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دریاچه لیپار چابهار

چابهار

به گزارش پایروس ،چابهار شهر دارای آب و هوایی معتدل است، از این رو چابهار نامیده می شود چون هوایی مانند هوای بهار دارد. این شهر دارای جاذبه های توریستی فراوانی است که یکی از این جاذبه های بسیار دیدنی دریاچه صورتی چابهار است.

موقعیت جغرافیایی دریاچه لیپار چابهار

هنگامی که از چابهار خارج می شوید در ۱۵ کیلومتری آن منظره ای بسیار دیدنی شما را جذب خود خواهد کرد. دریاچه صورتی که بعد از روستای رمین قرار دارد آبگیری است که با رنگ منحصر به فرد خود، شما را شگفت زده خواهد کرد. این دریاچه در جاده ای ساحلی قرار دارد که از چابهار به سمت گواتر کشیده شده است. آب دریاچه از مجموع آب های سطحی تشکیل شده است و در واقع آب دریای عمان است که به صورت راکد درآمده و یک تالاب را به وجود آورده است.

در این تالاب زیبایی های زیادی وجود دارد که فقط محدود به رنگ صورتی آن نمی شود. گیاهان و جانوران منحصر به فردی در این آبگیر زندگی می کنند که نام بعضی از آنها را شاید تا به حال نشنیده باشید. دریاچه صورتی در یک دره صخره ای جای گرفته است که کوهی در مجاورت آن قرار دارد و در نزدیکی های آن نیز دشتی زیبا خود را می نمایاند.

شکل گیری دریاچه صورتی لیپار

این تالاب از آب هایی که در بین دره ای بین دو کوه جمع شده است به وجود آمده. آب هایی که از طریق بارندگی و طوفان های دریایی به صورت سرگردان در سطح زمین جاری هستند در این تالاب به هم می پیوندند. محیط زیست تالاب شرایط مناسبی برای زیست گونه های گیاهی و جانوری خاصی شده است. پرندگان مهاجر زیادی را در سفر به این تالاب صورتی می توانید ببینید. طول دریاچه لیپار بیش از ۱۴ کیلومتر است و فضای آن بسیار بکر به نظر می رسد.

دلیل رنگ صورتی دریاچه لیپار

یکی از دلایل مهم رنگ صورتی دریاچه فعالیت پلانکتون های گیاهی است که از طریق جریانات دریایی نیز تعدادشان زیاد می شود. وجود مواد آلی و معدنی نیز در این امر بی تاثیر نیست. جالب است بدانید پلانکتون ها قدرت شنای آزاد ندارند و با جزر و مد آب جابجا می شوند. جزر و مد در فواصل زمانی مشخص اتفاق می افتد و بر اثر گرانش ماه و خورشید آب های صورتی بالا و پایین می شوند.

کِشند سرخ از شگفتی های منطقه چابهار است. پلانکتون ها که عامل به وجود آمدن این پدیده صورتی رنگ هستند دارای رنگدانه های مختلفی هستند که بر رنگ آب تاثیر می گذارد. رنگ غالب که تمام دریاچه را فرا می گیرد به طور غالب سرخ است به همین دلیل این دریاچه به این نام مشهور شده است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی