امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۲۳۹ رویداد جدید بریکس در سال ۲۰۲۴ به تصویب رسید

۲۳۹ رویداد جدید بریکس در سال ۲۰۲۴ به تصویب رسید

به گزارش پایگاه خبری پایروس؛ این خبر را معاون وزیر امور خارجه روسیه پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی پایانی این نشست و در حالی که از سوی برخی نمایندگان کشورهای گروه بریکس از جمله مهدی صفری معاون هماهنگی دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همراهی می‌شد، بیان کرد.

ریابکوف که کشورش میزبانی این گروه و نیز نخستین نشست «شِرپا»ها این گروه را در مسکو برعهده داشت، از همراهی کشورهای عضو این گروه با برنامه‌های پیشنهادی روسیه برای سال جاری میلادی این گروه خبر داد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه در گزارشی از نشست‌های سه روزه نمایندگان ملی کشورهای عضو گروه بریکس در مسکو گفت:‌ طی سه روز گذشته ۱۰ جلسه کاری برگزار شد که طی آن نمایندگان وزارتخانه ها و آژانس ها، بازرگانان و محافل دانشگاهی روسیه توضیحات مفصلی را در مورد زمینه‌های کلیدی همکاری و ابتکارات روسیه در دوره ریاست دوره‌ای این کشور ارائه کردند.
ریابکوف گفت: از اینکه شرکای ما در بریکس از برنامه‌های ما حمایت کرده و آمادگی خود را برای کار مشترک قوی در سال جاری تضمین کرده‌اند،‌ سپاسگزاریم.
وی ادامه داد: در این نشست سه روزه،‌ گفت وگوهای مفید و سازنده در مورد طیف وسیعی از موضوعات در سه بخش شامل سیاست و امنیت، اقتصادی و مالی و روابط بشردوستانه و مردمی میان اعضای بریکس صورت گرفت.
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما در مورد موضوعات مختلفی در زمینه تجارت و سرمایه گذاری، حمل و نقل و لجستیک، انرژی، فناوری، نوآوری و توسعه پایدار بحث و تبادل نظر کردیم؛ در مورد تقویت همکاری ها در آموزش، بهداشت و درمان و ورزش صحبت کردیم و بر حفظ و تعمیق کسب و کار میان کشورهای عضو مذاکرات موفقی داشتیم.

نخستین نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به «بریکس» در سال ۲۰۲۴ میلادی در سطح شرپا و سوشرپا، روز سه‌شنبه دهم بهمن ۱۴۰۲ با حضور معاونان وزیر امورخارجه و دیگر مقامات ۹ کشور عضو این گروه در مسکو آغاز به کار کرد و بعدازظهر پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ به کار خود پایان داد.
این نشست، نخستین نشست گروه بریکس پس از ورود پنج عضو جدید از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) بود و برای نخستین بار، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی در کنار اعضای قدیمی (روسیه، چین، برزیل،‌ هند و آفریقای جنوبی) به مدت سه روز درباره برنامه های بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی تبادل نظر کردند.
عربستان سعودی به عنوان عضو جدید گروه بریکس در این نشست،‌ حضور نداشت. برخی منابع غیررسمی، علت غیبت این کشور در این اجلاس را ادامه داشتن فرایندهای عضویت در بریکس در داخل این کشور عنوان کردند.
روز سه‌شنبه و در نخستین روز این نشست، برخی وزیران و اعضای اقتصادی دولت روسیه در جمع نمایندگان کشورهای عضو بریکس به ارائه پیشنهادهای خود برای روند حرکت این گروه در سال جاری میلادی پرداختند.
ارائه چارچوب همکاری اعضای بریکس در عرصه تحقیقات انرژی و نیز حوزه هوش مصنوعی از دیگر موضوعات مطرح در نخستین روز این نشست بود.
دومین روز نشست نمایندگان کشورهای بریکس،‌روز چهارشنبه با محوریت مشارکت استراتژیک به عنوان سنگ بنای چندجانبه گرایی در نظام بین‌الملل با حضور و سخنرانی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برگزار شد.
نشست‌های دیگری نیز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با محوریت همکاری‌های امنیتی، پارلمانی و مسائل انسان‌دوستانه میان کشورهای عضو بریکس برگزار شد و اعضای قدیمی بریکس، مهم‌ترین طرح‌های خود را به اعضای جدید معرفی کردند.

بنا بر کسب اطلاع خبرنگار ایرنا، دومین نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه بریکس در این سطح قرار است در ماه ژوئن (خرداد – تیر ۱۴۰۳) در نیژنی نووگوراد روسیه برگزار شود. نشست وزیران امور خارجه این گروه نیز به میزبانی همین شهر و در همین ماه میلادی برگزار می‌شود.
رویداد اصلی در تقویم بریکس شانزدهمین اجلاس سران این گروه است که برگزاری آن در ماه اکتبر ۲۰۲۴ (مهر – آبان ۱۴۰۳) در کازان روسیه برنامه ریزی شده است.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.
در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد.

«شِرپا» (Sherpa) به نمایندگان ملی کشورها این گروه  تلقی می‌شود که مأموریت آنها هماهنگی لازم برای اجرایی شدن تصمیمات رهبران گروه این گروه در کشورهایشان است.
شِرپا نامی قومی در نپال است که در کوهستان زندگی می‌کنند و شغل اصلی آنها کمک به کوهنوردان برای رسیدن به قله ارتفاعات هیمالیا همچون قله اورست است.  این کلمه در زبان اصیل مردم نپال به معنی مردمی از شرق است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی