امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیشنهاد انگلیس برای اصلاح نظام چند جانبه‌گرایی

به گزارش پایروس به نقل از ایرنا، جیمز کلورلی در آستانه آغاز ریاست دوره‌ای این کشور بر شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار افزوده شدن یک کشور آفریقایی به عضویت دائم این شورا شد. وی همچنین پیشنهاد کرد که هند، برزیل، ژاپن و آلمان نیز باید به عضویت شورای امنیت ملحق شوند. وی افزود: می دانم که این یک اصلاح جسورانه است، اما شورای امنیت را با عصر ۲۰۲۰ سازگار می‌کند.

ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد که هرماه تغییر می‌کند، از روز شنبه دهم تیرماه (۱ ژوئیه) به انگلیس واگذار می‌شود. درحال حاضر ریاست شورا بر عهده امارات متحده عربی است و در ماه اگوست نیز به ایالات متحده واگذار می‌شود.

وزیر امور خارجه انگلیس اظهار داشت که ساختار شورای امنیت از سال ۱۹۶۵ میلادی تغییر نکرده و ضروری است که با مختصات جدید عرصه بین‌الملل سازگار شود.

کلورلی در بخش دیگری از اظهاراتش خواستار اصلاحات در موسسات مالی بین‌المللی شد و ادعا کرد که این اقدام «برای تامین مالی تغییرات آب‌وهوایی و کاهش فقر مهم است». رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس افزود: ما به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری و بانک‌های توسعه چندجانبه نیاز داریم تا از دارایی‌های خود، بیشتر استفاده کنند و میزان پولی را که می‌توانند وام دهند افزایش دهند.

وی ادامه داد: ما باید به کشورهای فقیر و کوچک در معرض خطر بلایای طبیعی کمک کنیم. ما نمی توانیم جلوی زلزله را بگیریم، نمی توانیم خشکسالی را متوقف کنیم، نمی‌توانیم جلوی سیل را بگیریم، اما می‌توانیم از بحران‌های اقتصادی و مارپیچ‌های بدهی که آنها ایجاد می‌کنند جلوگیری کنیم.

اصلاحات در قوانین تجارت بین‌الملل از دیگر مواردی بود که وزیر امور خارجه انگلیس به آن اشاره کرد و گفت: سازمان تجارت جهانی و پیش از آن، موافقت‌نامه عمومی تعرفه‌ها و تجارت، طی دهه‌ها متمادی، رشد تجارت جهانی را هدایت کردند و به نوبه خود باعث رونق جهانی شدند.

وی افزود: اما امروز، سازمان تجارت جهانی به شدت به قوانین جدیدی نیاز دارد تا اقتصاد دیجیتال را شامل شود. سیاست تجارت باید آزاد، عادلانه، باز و بدون دستکاری یا تحریف باشد. بریتانیا باور ندارد که تجارت بین‌المللی یک بازی حاصل جمع صفر است. بلکه معتقدیم که این امر هم برای کشورهای توسعه یافته و هم در حال توسعه مفید است.

وزیر امور خارجه انگلیس به تحولات فناوری اطلاعات و هوش‌مصنوعی هم اشاره کرد و گفت: ما در لبه یک جهش عظیم تکنولوژیک در رابطه بین انسان و ماشین ایستاده ایم. چیزی که نقاط مثبت و منفی انقلاب فناوری را تقویت می کند. البته آنچه که ما می بینیم این است که تکنولوژی به جغرافیا گره نخورده و هیچ مرز ملی نمی شناسد.

وی با بیان اینکه «بریتانیا از رویکردی چندجانبه برای مدیریت هوش مصنوعی دفاع می کند» افزود: من ریاست اولین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد این موضوع را در ماه آینده در نیویورک خواهم داشت و (ریشی سوناک) نخست وزیر نیز در پاییز امسال میزبان نشست هوش مصنوعی خواهد بود.

کلورلی در پایان گفت:‌ من می‌دانم که انجام اصلاحات چندجانبه بسیار دشوار است. اما مزایای بسیار قابل توجهی برای کل جهان به همراه خواهد داشت. مهمترین آنها – تا حد زیادی – تضمین یک نظم بین المللی پایدار است. چیزی که برای چالش های امروز مناسب است تا نبردهای دیروز.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی