به گفته JATO Dynamics، خودروسازان چینی در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۳ میلیون خودروی جدید در سراسر جهان فروختند.
بر اساس گزارشی که پژوهشگری به نام JATO Dynamics منتشر کرد، خودروسازان چینی برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ خودروهای بیشتری را در سطح جهان نسبت به همتایان آمریکایی خود فروختند.
آمارها نشان می دهد که برندهای چینی به رهبری BYD مستقر در شنژن، سال گذشته ۱۳.۴۳ میلیون دستگاه خودروی جدید فروخته اند، در حالی که برندهای آمریکایی حدود ۱۱.۹۳ میلیون دستگاه را فروخته اند. برندهای ژاپنی با ۲۳.۵۹ میلیون فروش جهانی، “جایگاه قوی خود را حفظ کردند”.
این گزارش همچنین نشان میدهد که رشد فروش شرکتهای چینی از ایالات متحده، ۲۳ درصد نسبت به سال قبل، در مقایسه با رشد ۹ درصدی شرکتهای آمریکایی، بیشتر از ایالات متحده است.
فیلیپه مونوز، تحلیلگر ارشد JATO گفت: «غفلت خودروسازان قدیمی، که منجر به قیمتهای مداوم خودرو شده است، بهطور ناخواسته مصرفکنندگان را به سمت جایگزینهای مقرونبهصرفهتر چینی سوق داده است.
او توضیح داد: از آنجایی که قیمت خودرو در جاهای دیگر افزایش مییابد، برندهای خودروسازی چینی از این روند برای به دست آوردن کشش بازار با سرعت بسیار بیشتری بهره میبرند.
بر اساس این گزارش، سهم بازار برندهای خودروی چینی در مناطقی مانند خاورمیانه، اوراسیا و آفریقا افزایش یافت، در حالی که در آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی رشد داشت. برندهای خودروی چینی نیز سهمی در اقتصادهای توسعه یافته از جمله اروپا، استرالیا، نیوزلند و اسرائیل به دست آوردند.
این گزارش نشان میدهد که برندهای چینی به دلیل سیاستهای دسترسی آسانتر، موانع تجاری کمتر و حساسیتهای قیمتی بالاتر در میان مصرفکنندگان، در سراسر اقتصادهای نوظهور موفق بودهاند. سدان کامپکت BYD، Qin، محبوبترین مدل چینی بود.