مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه متالکس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار پایروس، بومی سازی را یک مدل نهادینه در ساختار فولاد مبارکه عنوان کرد و گفت: شروع بومیسازی از دوران ساخت و ابتدای بهرهبرداری با هدف تأمین پایدار مواد، قطعات و تجهیزات موردنیاز خطوط تولید آغاز شد و تاکنون بهصورت ساختاریافته و فرایندی با رویکرد توسعه و بهبود مستمر با مشارکت کلیه متخصصان نواحی تولیدی و پشتیبانی و شرکتهای سازنده و دانشبنیان ادامه یافته است.
محمدیاسر طیب نیا اظهار کرد: در ابتدای ساخت فولاد مبارکه ۱۰۰درصد تجهیزات وارداتی بود که در حال حاضر بیش از ۹۰درصد تجهیزات و مواد مصرفی بومی سازی شده و به نقطه قابل قبولی در این راستا دست پیدا یافتیم.
وی عنوان کرد: در مجموع، بیشتر قطعات شرکت در حال حاضر از داخل کشور تأمین میشود و برای این مهم فولاد مبارکه توسعهی بومیسازی را جزء اهداف شرکت قرار داده و شاخصهایی هم برای مشخص کردن روند بومیسازی در شرکت مشخص کرده است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: در سال گذشته ۱۳۰۰ قطعه تجهیز و مواد مصرفی بومی سازی شده که در سال جاری نیز همین برنامه در دستور کار قرار گرفت.
طیب نیا ادامه داد: بومیسازی فرایند توانمندسازی شرکتهای دانشبنیان و سازنده جهت اکتساب و خلق فناوری ساخت و تولید مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه در راستای دستیابی به تأمین پایدار، اقتصادی و کیفی است. این مهم با اشتراک دانش، تجربیات و دستاوردها و توانمندیهای علمی و فنی همکاران فولاد مبارکه با شرکتهای دانشبنیان و سازنده حاصل میشود.
وی گفت: هدف فولاد مبارکه بومیسازی قطعات، تجهیزات و مواد اولیه با همکاری شرکتهای دانشبنیان است؛ شرکتهایی که اساس توانمندی آنها، تولید محصولاتی بر مبنای دانش و در راستای اهداف فولاد مبارکه برای ارتقاء صنعت فولاد کشور است. همچنین شرکت فولادمبارکه به عنوان یکی از پیشتازان صنعت در ایجاد ارتباط با دانشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: فولاد مبارکه بهعنوان پیشگام و پیشرو عرصه بومیسازی قطعات صنعتی میتواند به الگویی برای بومیسازی ماشینآلات، قطعات و تجهیزات تبدیل شود.