به گزارش پایروس، طبق گزارش SolutiEN، بعد از اعمال سقف قیمتی بر صادرات فرآورده روسیه در فوریه ۲۰۲۳ به طور متوسط حدود یک سوم نفتکشهایی که فرآوردههای سبک و میانی روسیه را حمل کردهاند، یونانی بودهاند. نفتکشهای یونانی در ماههای اخیر حدود ۴۰ درصد از بارگیری نفت خام اورال روسیه را انجام دادهاند اما بعضا از این تجارت خارج شدند.
علاوه بر حمل نفت و فرآورده روسیه، شرکتهای یونانی به فروش تانکرهای دست دوم نیز روی آوردهاند. از فوریه ۲۰۲۲ تا آگوست ۲۰۲۳ بیش از ۱۲۵ تانکر یونانی به ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار به فروش رفته که حدود نیمی از آنها با عمر بیش از ۱۰ سال و عمدتا برای حمل نفت خام بودهاند.
خریدار عمده این نفتکشها شرکتهای اماراتی، هندی و یا ناشناس بودهاند که غالباً با هدف حمل نفتهای تحریمی روسیه، ایران و ونزوئلا فعالیت میکنند.