امروز ۷ دی ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سیاست خارجی دولت سیزدهم برای تامین حداکثری منافع ملی

به گزارش پایروس به نقل از ایرنا، محسن پاک آیین در خصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در دومین سالگرد تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت الله ابراهیم رئیسی، اظهار داشت: شاید بتوان یکی از مزیت‌های سیاست خارجی این دولت را تقویت روابط دوجانبه با کشورهای دوست یا تلاش برای حل مشکلات پیش آمده در روابط دوجانبه با برخی از کشورهایی که با آنها دچار مشکلاتی بودیم، دانست.

وی با بیان اینکه برخورداری از روابط بین‌المللی و چند جانبه مستلزم برخورداری از روابط دوجانبه خوب با کشورهای مختلف است، افزود: به عبارت دیگر، روابط چند جانبه مناسب از مسیر روابط دوجانبه کشورها با یکدیگر می‌گذرد به نحوی که گاهی نامناسب بودن روابط با یک کشور می‌تواند منجر به اختلال در روابط چند جانبه شود.

سفیر پیشین ایران در ازبکستان تصریح کرد: به طور مثال با توجه به مکانیسم عضویت در سازمان همکاری شانگهای که مبتنی بر رأی جمعی و موافقت تمامی اعضای آن سازمان است، در یک بازه زمانی ایران با تاجیکستان رابطه مناسبی نداشت و همین کشور به تنهایی می‌توانست جلوی عضویت ما را بگیرد.

وی ادامه داد: بنابراین تمرکز در تقویت روابط دوجانبه ایران با کشورهای مختلف یکی از اقدامات هوشمندانه در سیاست خارجی دولت سیزدهم به حساب می‌آید.

پاک آیین گفت: نکته دوم تمرکز بر کشورهای شرق است، این اصطلاح دو تعبیرِ رداد اول اینکه شرق جغرافیایی به معنای کشورهایی که در همسایگی شرق ایران در آسیا قرار دارند و دوم کشورهای شرق سیاسی یعنی کشورهایی که مخالف یکجانبه‌گرایی آمریکا در نظم بین‌المللی هستند.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان بیان کرد: اجرایی کردن سیاست افزایش نگاه به شرق منجر به تقویت چند جانبه‌گرایی در سطح بین المللی شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این نگاه جدی به منطقه اوراسیا نیز یکی دیگر از ویژگی‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم است، منطقه اوراسیا کشورهایی را شامل می‌شود که یا آسیایی هستند یا بخشی از آنها در اروپا واقع شده است.

پاک آیین تصریح کرد: در همین ارتباط ما با تعمیق روابط با چین و روسیه و دنبال کردن اسناد همکاری‌های بلند مدت با این دو کشور را در دولت سیزدهم شاهد بودیم.

سفیر پیشین ایران در ازبکستان گفت: در کنار موضوعاتی که بدان اشاره کردیم سیاست خارجی دولت سیزدهم در قبال مذاکرات لغو تحریم‌ها با طرف‌های غربی این بوده که تا به امروز با وجود تمامی بدعهدی ها و تعلل های طرف مقابل، میز مذاکره را نه تنها ترک نکرده‌ بلکه در راستای تامین منافع ملی به گفت‌وگو با طرف‌های خارجی ادامه می‌دهد.

وی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که به عنوان تنها طرفی که به تعهدات برجامی خود پایبند بوده از بازگشت مسئولانه آمریکا و سایر طرف‌ها به برجام استقبال می‌کند و اجازه نخواهد داد که آمریکایی‌ها از میز مذاکره استفاده ابزاری داشته باشند.

پاک آیین تصریح کرد: موضوع دیگر توفیقات و دستاوردهایی بود که جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا به دست آورده بود، سفر آیت الله ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور کشورمان پس از ۱۲ سال به سوریه، عادی سازی روابط ایران با عربستان و چند کشور دیگر حاشیه خلیج فارس و مواردی از این دست در همین راستا قابل بررسی است.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان افزود: دستاوردهای منطقه‌ای ایران موجب تقویت جبهه مقاومت در منطقه شده به نحوی که ما امروز شاهد انزوای کامل رژیم صهیونیستی در منطقه هستیم. شما می‌بینید که امروز هم اقدامات نظامی علیه فلسطینیان از سوی نیروهای رژیم صهیونیستی ناکام مانده و هم اینکه آنها در داخل سرزمین‌های اشغالی به دلیل سیاست‌های افراط گرایانه دولت نتانیاهو، شهرک‌سازی‌ها و نقض حریم مسجد الاقصی اعتراضات گسترده و مستمری را شاهد هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام این موارد نشان از آن دارد که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کاملاً با برنامه، هوشمندانه و در راستای تامین حداکثری منافع و امنیت ملی مردم ایران بوده است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی