امروز ۴ آذر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سالیانکا؛ پایگاه راهبردی ایران در مسیر کریدور شمال-جنوب

سالیانکا

به گزارش پایروس، داریوش جمالی با یادآوری این‌که مبلغ سرمایه گذاری مادی علاوه بر خرید اولیه ۵۳ درصد از سهام بندر سالیانکا ۱۰ میلیون دلار بوده که از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی شروع شده است، اظهار کرد: این تنها سرمایه گذاری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این بندر نیست؛ در واقع سرمایه گذاری معنوی شامل مدیریت راهبردی شرکت در این بندر و توسعه و بهبود فرآیندها و ارتباطات و ورود به حوزه‌های جدید عملیاتی نیز حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به این پرسش که این سرمایه‌گذاری با چه هدفی انجام شده است، افزود: سال ۲۰۱۰ شرکت کشتیرانی دریای خزر از جمله شرکت‌های تابعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با هدف امکان ورود کشتی‌های کشتیرانی دریای خزر به بنادر آستاراخان روسیه نسبت به خرید ۵۳ درصد سهام شرکت «آستاراخانسکی پورت» از مالک بندر سالیانکا اقدام کرد.

وی یادآور شد: در آن زمان ورود کشتی‌های خارجی به بنادر روسیه امکان‌پذیر نبود مگر اینکه یک بندر در روسیه آن کشتی را تأیید می‌کرد. به این علت کشتی‌های کشتیرانی دریای خزر بعضاً ماه‌ها معطل می‌شدند تا بتوانند اجازه ورود به بنادر روسی دریای خزر دریافت کنند، امّا با در اختیار داشتن یک بندر در روسیه تردد شناورها به کمترین زمان ممکن می‌رسید و تأیید کشتی‌ها در اختیار سهامدار بندر قرار گرفت.

وی با بیان این‌که البته در آن زمان کار به راحتی پیش نرفت و سازمان ضد انحصار روسیه قرارداد خرید را باطل کرد، ادامه داد: پس از فرجام‌خواهی موضوع سرمایه‌گذاری در بندر و بازسازی آن مطرح و طبق آن مقرر شد رقمی معادل ۱۰ میلیون دلار طی ۶ سال در بندر سالیانکا سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

مدیر بندر سالیانکا اضافه کرد: این در حالی بود که با اعمال تحریم‌های مجدد بر گروه کشتیرانی، این سرمایه‌گذاری به تعویق افتاد. مجدداً با ورود دولت روسیه و مذاکرات صورت گرفته مقرر شد طرف ایرانی تا سال ۲۰۲۲ موضوع سرمایه‌گذاری در بندر سالیانکا را تعیین تکلیف کند یا اینکه قرارداد راهبری بندر لغو شود.

جمالی با بیان این‌که رأی دادگاه و موعد سرمایه‌گذاری شرکت کشتیرانی دریای خزر در بندر سالیانکا با راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب همزمان شد، گفت: از اینجا به بعد و با فرصتی که دست داد در راستای تأمین حداکثری منافع ملی، کار احیاء بندر سالیانکا با مدیریت تیمی تخصصی از گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و با سرعت به پیش رفت.

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد هدف‌گذاری صورت گرفته تاکنون محقق شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون پروژه با ۷۵ درصد پیشرفت در وضعیت مناسبی است و به صورت خودکار مسائل حقوقـی گذشته نیز کاملاً برطرف شده و مالکیت گروه کشتیرانی بر این بندر محرز است. بحران اوکراین و سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری، بندر سالیانکا را به پایگاهی راهبردی در مسیر کریدور شمال- جنوب تبدیل کرده است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر بندر سالیانکا این امکان را برای ما فراهم می‌سازد تا در صورت بروز هر نوع مشکل احتمالی در بنادر جنوبی، مسیری مطمئن برای تأمین نهاده‌های تولید و کالاهای اساسی در اختیار داشته باشیم.

وی با بیان این‌که روابط تاریخی ایران-روسیه در حال گسترش است، افزود: طی سال‌های اخیر در موضوع مبادلات تجاری طرفین از رشد مناسبی برخوردار بوده است.

وی بیان کرد: بندر سالیانکا در بین ۱۳ بندر واقع در منطقه اقتصادی آستاراخان روسیه بیشترین فعالیت و تردد حمل بار را دارد و قطب راهبردی تجارت دریایی بین این کشور و ایران به‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۲۲ میلادی، این بندر به تنهایی بیش از ۱۱ درصد کل گردش بار بنادر خزری روسیه را به عهده داشته است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی