به گزارش پایگاه خبری ایران و روسیه به نقل از اقتصاد ۱۰۰، روسیه و ایران، هر دو تحت تحریمهای غرب، روابط نزدیکتری برقرار میکنند تا از اقتصاد خود حمایت کنند و تحریمهای غرب را تضعیف نمایند.
تحریمهای غرب بر فرآوردههای نفتی روسیه به دلیل آنچه مسکو «عملیات نظامی ویژه» خود در اوکراین مینامد، جریان بازارهای جهانی سوخت را تغییر داده است. ایران نیز سالها تحت تحریمهای غرب با دسترسی محدود به بازارهای جهانی بوده است.
به گفته منابع، پاییز گذشته معاون نخست وزیر روسیه الکساندر نواک، آغاز عرضه فرآورده های نفتی به ایران را اعلام کرد، اما انتقال واقعی محمولهها در سال جاری آغاز شده است.
دو منبع آگاه به رویترز گفتند که روسیه در ماه فوریه و مارس تا ۳۰۰۰۰ تن بنزین و دیزل به ایران عرضه کرده است.
منبع سوم این معامله را تایید کرد اما نتوانست حجم آن را تایید کند.
تمام محموله ها از طریق راه آهن از روسیه و از طریق قزاقستان و ترکمنستان تامین می شود. یکی از این منابع گفت که برخی محموله های بنزین از ایران با کامیون به کشورهای همسایه از جمله عراق ارسال شده است.
یک تاجر در بازار فرآورده های نفتی آسیای میانه گفت: «ایران یک تولیدکننده نفت است و پالایشگاه های خود را دارد، اما اخیرا مصرف آن به ویژه در استان های شمالی بیشتر شده است.»
دو تاجر مطلع گفتند که روسیه حجم کمی از سوخت را با نفتکش از طریق دریای خزر به ایران رسانده است، همانطور که در سال ۲۰۱۸ انجام شد.
شرکتهای نفتی روسیه در حال حاضر علاقهمند به صادرات دیزل و بنزین به ایران از طریق راه آهن هستند، زیرا صادرات از طریق دریا با نرخهای بالای حملونقل و سقف قیمتی اعمالشده توسط کشورهای گروه هفت مواجه است.
به گفته این منابع، صادرات ریلی در طول مسیر با تنگناهایی مواجه است.
یکی از منابع آگاه به عرضه سوخت به ایران گفت: «ما انتظار داریم که عرضه سوخت به ایران در سال جاری افزایش یابد، اما در حال حاضر به دلیل ازدحام راه آهن شاهد مشکلات متعددی در زمینه لجستیک هستیم. این ممکن است از رونق صادرات جلوگیری کند.»