امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رشد ۷۱ برابری صادرات ایران به عراق

رشد ۷۱ برابری صادرات ایران به عراق طی ۲۰ سال

لطیفی سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: صادرات غیر نفتی  ایران به عراق  در سال ۸۳ ، سال سرنگونی رژیم بعث ،  ۱۴۵ میلیون دلار بود، این درحالی است که میزان صادرات کشورمان  در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش پایروس نیوز، به نقل از اسپوتنیک در تهران، سید روح اله لطیفی ، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ، همزمان با سفر رییس جمهور به عراق اظهار داشت: کشور عراق جایگاه ویژه ای در روابط فرهنگی، مذهبی ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی کشورمان دارد و، دومین مقصد صادرات غیر نفتی کالاهای ایرانی است و اولین مقصد زوار ایرانی است .

وی افزود: در سال ۹۸ صادرات غیر نفتی کشورمان به  عراق به ۹ میلیارد دلار  نزدیک شد و در پنج ماهه امسال با ثبت ۴.۶ میلیارد دلار مجددا پرشتاب شده است .

وی افزود: عمده  کالاهای ایرانی  که به عراق صادر می شود کالاهای قابل  مصرف در انتهای زنجیره برای مصرف کننده نهایی است و همین امر عراق را نسبت به مقصد نخست کالاهای ما یعنی چین متمایز می کند ،محصولات ما به کشور چین محصولات نیمه خام ،خام و فرآوری شده است،اما چون عمده محصولات صادارتی ایران به خاک عراق،  دارای زنجیره کامل است ضمن ایجاد اشتغال بیشتر منجر به ایجاد زنجیره کامل تولید ، تامین و ارزش می شود .

وی افزود :  چشم اندازی که عراق برای خود ترسیم کرده این است که کشورهایی بتوانند در آینده نزدیک کالاهای خود را روانه  بازار عراق  کنند که بخشی از تولید خود را  در کشور عراق انجام دهند و اصطلاحا تولید مشترک داشته باشند .
لطیفی در پایان گفت : انتظار می رود رییس جمهور در این سفر ضمن عملیاتی کردن موافقت نامه های  گذشته و چند گانه با کشور عراق، در خصوص تسهیل در جابجایی های مالی ، ورود ناوگان حمل و نقل ایرانی به مقاصد در عراق ، فعال سازی مناطق آزاد مشترک ، برنامه ریزی در خصوص تراز تجارت  و موضوعات مرتبط گشایش هایی را  پیگیری کنند .

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی