امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ذخایر طلای روسیه به نقطه تاریخی نزدیک می شود

بر اساس گزارش بانک مرکزی، دارایی‌های شمش طلای روسیه تا اول سپتامبر نزدیک به ۱۹۰ میلیارد دلار بود.

طبق گزارش بانک مرکزی روسیه، ذخایر طلای روسیه به بالاترین حد خود یعنی ۱۸۸.۸ میلیارد دلار رسیده است و سهم شمش در ذخایر بین المللی این کشور اکنون برای اولین بار در ربع قرن گذشته از ۳۰ درصد فراتر رفته است.

بانک روسیه گزارش داد که ارزش طلای پولی در ذخایر بین المللی بیش از ۹ میلیارد دلار یا ۵.۱ درصد از ابتدای ماه اوت افزایش یافته است.

قیمت طلا در ماه اوت با ۳.۶ درصد افزایش به ۲۵۱۳ دلار در هر اونس رسید، به این معنی که بخش قابل توجهی از افزایش ارزش دارایی های روسیه به دلیل اثر تجدید ارزیابی است.

این مقدار همچنان بالاترین سهم طلای پولی در دارایی های بین المللی روسیه از ژانویه ۲۰۰۰ است که به ۳۱.۲ درصد رسید. بالاترین سطح در تاریخ معاصر این کشور در ژانویه ۱۹۹۳ با ۵۶.۹ درصد ثبت شد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، ذخایر بین المللی کشور همچنان به رشد خود ادامه داده و تا اول سپتامبر به ۶۱۳.۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به ماه قبل بیش از ۱۱ میلیارد دلار افزایش داشته است.

ذخایر بین‌المللی روسیه رسماً به‌عنوان دارایی‌های خارجی بسیار نقدشونده در اختیار بانک روسیه و دولت این کشور است که شامل ارزهای خارجی، حق برداشت ویژه نزد صندوق بین‌المللی پول و طلای پولی است.

آیا آفریقا طلای خود را از غرب پس خواهد گرفت؟

تقریبا نیمی از ذخایر بین المللی روسیه در اوایل سال ۲۰۲۲ در غرب به عنوان بخشی از تحریم های مرتبط با اوکراین مسدود شد. بانک روسیه جزئیات دقیقی از آنچه که بی حرکت شده است ارائه نکرده است.

بخشی از ذخایر روسیه که مسدود نشد شامل طلا و ارز خارجی است که در داخل کشور نگهداری می شود و همچنین دارایی یوان چین است.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک روسیه گفته است که اگر غرب دارایی های مسدود شده این کشور را مصادره کند، ثبات مالی این کشور تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت. به گفته Nabiullina، رگولاتور چندین سال است که ذخایر ارزی خود را متنوع کرده است و در حال حاضر در حال انجام عملیات با ذخایری است که تحت تأثیر تحریم ها قرار نگرفته اند.

مسکو مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی را غیرقانونی خوانده و گفته است که این اقدام «اعتبار» کشورهای غربی را از بین برده است. کرملین نسبت به تلافی در صورت مصادره وجوه هشدار داده است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی