امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در کاری که تخصصی ندارید، دخالت نکنید

سعید اشتیاقی آینده اقتصاد ایران را خوشبینانه ارزیابی کرد و به خبرنگار پایگاه خبری پایروس گفت: «خبرهایی که منتشر می‌شود و هر از چند گاهی خبر از توافق می‌آید، سبب می‌شود که به آینده اقتصاد ایران خوشبین بود، به هر حال هر نوع توافقی که منفعت ملت ایران هم در نظر گرفته شود، این خودش بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. برای رسیدن به حال خوب بهتر است که با دنیا رابطه داشته باشیم. این‌طور نیست که دور خودمان را حصار بکشیم و بگوییم: ما به دنیا نیاز نداریم. این‌طور نیست. شما می‌بینید خودِ حاکمیت هم از هر توافقی استقبال کرده است. البته توافقی که منفعت ملت ایران در نظر گرفته شود و فقط این نباشد که مثل گذشته یک توافق کاغذی انجام شود و هیچ‌گونه منفعتی برای ملت ایران نداشته باشد.
بنظر می‌رسد که در این چند سال، ملت ایران با این تحریم‌ها کنار آمده‌اند و این‌که اقتصاد ما بتواند از تحریم‌ها آسیب‌پذیر نباشد، خیلی مهم‌تر از این است که هر توافقی صورت بگیرد و حالا شوک‌درمانی بشود و ارزی آزاد شود و… . باید اقدام اساسی صورت گیرد و حرکتی بزرگ صورت گیرد تا بتوانیم از این وضعیت رهایی یابیم.»
سعید اشتیاقی اقدام بزرگ را اصلاحات ساختاری دانست و تصریح کرد: «اقدام بزرگ از اصلاحات درون خودمان هم شروع می‌شود. ما به اصلاحات ساختاری نیاز داریم. بالاخره این سرمایه‌های اجتماعی که ناراضی‌اند، باید اتفاقاتی بیفتد و رضایت اینها جلب شود. در واقع همین سرمایۀ اجتماعی است که در بزنگاه به درد حاکمیت می‌خورد. اگر حاکمیت این را داشته باشد در تحریم‌ها می‌تواند با او باشد و به او کمک کند. اگر این اصلاحات درونی اتفاق بیفتد می‌تواند مثمرثمر باشد. ولی اگر چشم‌هایمان را ببندیم و بگوییم: ما به اصلاحات ساختاری نیاز نداریم، همانی می‌شود که می‌بینیم… واقعا این تورم در شأن مردم ما نیست.
آنهایی که صحبت از ملت می‌کنند و می‌گویند ما برای ملت این کارها را می‌کنیم و زحمت می‌کشیم، خب واقعاً این شأن ملت نیست که این گرانی و تورم برایشان حادث شود و باید به این سمت برویم که با دنیا ارتباط داشته باشیم تا آنجایی که منافع کشور و ملت اجازه می‌دهد توافق انجام شود. این هم درست نیست که بگوییم این دولت اصلاً دنبال توافق نیست. من بدون هیچ جانب‌داری مطالعه ‌کردم و دیدم که توانسته بودند یک عدد و رقمی را آزاد کنند. به هر کجایی هم برای دوستی دست‌شان را دراز کردند و پا پیش گذاشتند. حالا قضیۀ چین که اتفاق افتاد و بین ایران و عربستان میانجی‌گری کرد، بالاخره اینها اتفاقات خوبی است. اگر این موضوعات ادامه‌دار باشد به نظرم می‌شود به آینده خوشبین بود.»
اشتیاقی، در ادامه موضوع توسعه اقتصادی، به انتخاب سرمایه‌گذاری مردم روی ارز و طلا اشاره کرد و تخصص را مهم دانست: «در بحث سرمایه‌گذاری خانگی به همه باید گفت؛ در کاری که تخصصی ندارید، دخالت نکنید. در حال حاضر بسیاری از مردم به سرمایه‌گذاری روی آورده‌اند، ولی به نظرم حوزه ارز و طلا محیط خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست. اگر مردم بخواهند منفعت‌شان را در طولانی‌مدت تضمین کنند من پیشنهاد می‌دهم که کسی کارش نیست اصلاً در این حوزه ورود پیدا کند. این التهابات بازار را دامن می‌کند. یعنی خودِ همین یک تقاضای اضافی ایجاد کرده و باعث ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا می‌شود. مثلاً من یک تاجرم و ارز خودم را می‌خرم اما یک ارز دیگر که ارز خانگی است و روی این می‌آید، سبب کمبود ارز می‌شود و صراف می‌گوید این هزار تا را نمی‌فروشم و همین باعث گرانی می‌شود! و شاید باعث به هم ریختگی شدیدی شود. این تقاضاهای اضافی روی تقاضاهای واقعی می‌نشیند و باعث همۀ نابسامانی‌ها و افزایش قیمت‌ها می‌شود.
به عنوان مثال؛ بانک مرکزی روزانه مقداری دلار به بازار تزریق می‌کند، تصور کنید مردم هم صف بکشند و هر کدام ۱۰۰ تا ۲۰۰ تا بخرند، تقاضا بالا می‌رود. در پی آن صادرکننده پتروشیمی هم می‌گوید: دلار بالا می‌رود و نفروشیم. در واقع همۀ اینها دست‌به‌دست هم می‌دهند و باعث گرانی و نابسامانی بازار می‌شود. به نظر می‌رسد در این مورد خاص باید حاکمیت نظارت کند که این اتفاقات نیفتد.»

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی