امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حجم تجارت ایران و آفریقا رضایت بخش نیست

به گزارش پایروس به نقل از مهر، محمد کلامی در دیدار با سفیر نیجریه در ایران، ضمن ابراز خرسندی از گسترش روابط ایران و نیجریه و ادامه این روند در دولت سیزدهم، گفت: سیاست این دولت برقراری دیپلماسی متوازن با شرق و غرب بوده و حسن همجواری با کشورهای همسایه و مسلمان محور روابط خارجی در نظر گرفته شده است.

محمد کلامی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط با سایر کشورهاست، افزود: تلاش می‌شود در سایه این روابط، مراودات اقتصادی و تجاری نیز با این کشورها گسترش یابد.

وی اظهار کرد: در زمان کنونی حجم تجارت ایران و آفریقا هر چند روبه رشد است اما رضایتبخش نیست و هدف گذاری ما تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با کشورهای آفریقا است و نیجریه نیز در این راستا می‌تواند نقش اساسی ایفا کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از مراکز تمدن ساز ایران اسلامی است، گفت: این استان در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ایران منشأ تحولات عمده بوده و مهد تولید، تجارت، صنعت است.

کلامی، با اشاره به اینکه این آذربایجان شرقی بزرگترین اقتصاد مبتنی بر بخش خصوصی را دارد، ادامه داد: این استان در تولید فرش، چرم، صنایع غذایی و لوازم خانگی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است و بزرگترین کارخانه تراکتورسازی در این استان قرار دارد.

وی با اشاره به سابقه بیشتر اتاق بازرگانی تبریز از اتاق بازرگانی ایران، یادآور شد: در این استان بخش خصوصی فوق العاده فعال بوده و در کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: این استان در حوزه علوم و دانشگاه نیز از قطب‌های تولید علم در کشور بوده و با داشتن دانشگاه‌های بزرگ و معتبر، جزو اولین‌های ایران در این حوزه است.

کلامی افزود: وجود دانشگاه علوم پزشکی در این استان موجب شده تا آذربایجان شرقی به یکی از مراکز و قطب‌های مهم درمانی کشور تبدیل شود و دانشگاه‌های تبریز، شهید مدنی، صنعتی سهند نیز از قطب‌های تولید علم و محرک‌های اصلی توسعه اقتصادی و صنعتی استان به شمار می‌روند.

وی با اشاره به افزایش حضور دانشجویان خارجی در این استان در سال‌های اخیر، اظهار کرد: این روند نشان دهنده کیفیت بالای دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در تراز بین المللی است و وجود ظرفیت‌های بالا می‌تواند زمینه همکاری‌های مشترک آذربایجان شرقی با نیجریه را فراهم کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اعلام آمادگی استان برای پذیرش تیم‌های علمی و اقتصادی نیجریه، گفت: این استان همچنین آماده اعزام هیأت‌های علمی و تجاری به نیجریه برای گسترش مراودات علمی و اقتصادی است.

کلامی، همچنین با اشاره به ساختارهای فرهنگی بین ۲ کشور و حضور مسلمانان و شیعیان زیادی در نیجریه، آمادگی تبریز برای خواهرخواندگی با یکی از شهرهای نیجریه را اعلام کرد.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی