به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ایران و روسیه، شاید انتخابات ریاستجمهوری ترکیه نخستین جایی باشد که این چالش خودش را نشان میدهد. کاربران ترک اینترنت وقتی متوجه شدند که کمال کلیچداراوغلو، رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه در انتخابات روز یکشنبه، در ویدئویی که ۲ هفته پیش در فضای مجازی منتشر شد، بهصورت کامل انگلیسی صحبت میکند، شگفتزده شدند. اما ۲ روز بعد، وب سایت مستقل ترکیهای به نام Teyit فاش کرد که این ویدئو ساختگی بوده است.
همچنین رقیب اردوغان اعلام کرده که ویدئوی پخش شده از محرم اینجه، نامزد دیگر انتخابات که مجبور به کنارهگیری شد بهوسیله هوشمصنوعی و فناوری دیپفیک ساخته شده است.
ایالات متحده آمریکا نیز که خود را برای انتخابات ۲۰۲۴ ریاستجمهوری آماده میکند با این چالش روبهرو است.
حزب جمهوریخواهان از ویدئوی تولید شده توسط هوش مصنوعی برای انتقاد از جو بایدن استفاده کرده که نشاندهنده تأثیر این فناوری پیشرفته در سیاست است. پیشرفتهای فناوری دیجیتال ابزارهای جدید و سریعتری را برای پیامرسانی سیاسی فراهم میکند و میتواند تأثیر عمیقی بر نحوه نگاه رأیدهندگان، سیاستمداران و خبرنگاران به نامزدها و مبارزات انتخاباتی داشته باشد. ما دیگر در مورد فتوشاپ عکسها یا قرار دادن سر کسی روی بدن فرد دیگری صحبت نمیکنیم، بلکه در حال حرکت به سمت دورانی هستیم که ویدئوها و تصاویری واقعی با هوش مصنوعی ساخته و منتشر میشود و توانایی مخاطب عام نیز برای تشخیص اصل یا جعلی بودن آنها محدود است.
سیاستمداران میتوانند از هوش مصنوعی مولد برای پاسخ فوری به تحولات استفاده کنند. این فناوری راه ارزانی برای ایجاد پاسخهای فوری بدون اتکا به مشاوران پردرآمد یا فیلمبرداران خبره است. این فناوری هدفگذاری بسیار دقیقی برای مخاطبان ایجاد میکند که در کمپینهای سیاسی بسیار مهم است.