به گزارش پایروس به نقل از تجارتنیوز، اتحادیه اروپا واردات فرآوردههای نفتی روسیه را از ۵ فوریه در پاسخ به حمله این کشور به اوکراین ممنوع کرد و این بلوک تجاری را مجبور کرد تا در ساختار تجارت گازوئیل خود تغییرات ساختاری و بنیادین ایجاد کند.
قبل از جنگ، اروپا یکی از خریداران عمده گازوئیل روسیه بود و در فوریه ۲۰۲۲ حدود ۷۸۰۰۰۰ بشکه در روز وارد کرد.
براساس دادههای S&P Global Commodities at Sea، در اکتبر ۲۰۲۳، تنها ۸۰۰۰۰ بشکه در روز گازوئیل روسیه در آبهای اروپا مشاهده شد که عمدتاً منعکسکننده انتقال کشتی به کشتی در سواحل یونان است.
برای پر کردن این شکاف، اروپا به منابع جایگزینی مانند خاورمیانه و ساحل خلیج آمریکا روی آورده است.
در فوریه ۲۰۲۲ عربستان سعودی ۷۲۰۰۰ بشکه در روز به اروپا صادر کرد اما در سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی ۱۳۷۰۰۰ بشکه در روز ارسال کرد و در اکتبر به ۱۰۹۰۰۰ بشکه در روز کاهش یافت.
طبق دادههای CAS، ایالات متحده قبل از جنگ ۴۳۰۰۰ بشکه در روز و در سپتامبر ۱۰۹۰۰۰ بشکه در روز بارگیری کرد که براساس دادههای CAS به ۴۳۰۰۰ بشکه در روز در اکتبر کاهش یافت.
واردات از هند نیز افزایش یافته است زیرا بزرگترین خریدار نفت خام مسکو، سوخت بیشتری را از نفت خام روسیه با تخفیف صادر میکند.
دیزلی که در فصل زمستان به اروپا فروخته میشود باید قبل از اینکه مومی شکل شود، هنوز باید بتواند در دماهای پایین جریان داشته باشد، و در حالی که دیزل روسی برای سازگاری با آن تصفیه میشود، همه دیزلها در سرما عملکرد خوبی ندارند.
براساس دادههای تحلیلگران S&P Global Commodity Insights، اسپرد کرک برای گازوئیل در شمال غربی اروپا در ژانویه ۲۰۲۲ برابر با ۱۳.۳۳ دلار در هر بشکه بود، در مقابل میانگین پنج ساله تا آن نقطه ۱۰.۹۹ دلار در هر بشکه.
اثرات ممنوعیت صادرات
کرکهای منطقهای دیزل نیز با ممنوعیت صادرات موقت روسیه برای گازوئیل و بنزین که در ۲۱ سپتامبر اعلام شد، در تلاشی برای مهار افزایش قیمت پمپهای داخلی تقویت شده است.
صادرات از طریق خط لوله از آن زمان از سر گرفته شده است، اما بشکههای دریایی همچنان ممنوع است.
الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه گفت که دولت روسیه وضعیت فرآوردههای نفتی را زیر نظر دارد و در صورت افزایش تولید پالایشگاهها، کاهش ممنوعیت صادرات را در نظر خواهد گرفت.
تحلیلگران S&P Global انتظار دارند که کرکهای دیزل در اروپا در طول زمستان کاهش یابد، اما تا ماه مارس بالای ۲۴ دلار در هر بشکه باقی میماند که بیش از دو برابر استانداردهای فصلی است.
طبق دادههای S&P Global، ذخایر تقطیر در منطقه آمستردام-روتردام-آنتورپ در هفته ۱۹ اکتبر به ۱۳.۹ میلیون بشکه رسید که بسیار کمتر از میانگین پنج ساله حدود ۱۸ میلیون بشکه است.
به گفته تحلیلگران S&P Global، همه نگاه ها به محمولههای هند و خاورمیانه معطوف است تا شکاف عرضه اروپا را پر کند، در حالی که صادرات ساحل خلیج آمریکا در بحبوحه افزایش مصرف داخلی کاهش مییابد.