امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ایران رتبه اول منطقه در تولید مقالات هوش مصنوعی

به گزارش پایروس به نقل از تسنیم، نشست علمی پیش‌نیازهای قانون‌گذاری بر هوش مصنوعی با حضور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران، جمعی از نمایندگان مجلس و اساتید و صاحب‌نظران این حوزه، در مجلس‌ شورای اسلامی ایران برگزار شد.

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران، در این نشست اظهار کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس از سال ۹۶ تاکنون در حال بررسی موضوع هوش مصنوعی و قانون‌گذاری است و در این زمینه چندین گزارش پژوهشی و یک کتاب منتشر کرده است‌.

وی با اشاره به تأثیرات هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف حکمرانی، به تشریح این تاثیرات پرداخت و گفت: اگر حکمرانی را از بعد اقتصادی نگاه کنیم، می‌بینیم که هوش مصنوعی مدل تجارت و سیستم عرضه و تقاضای یک اقتصاد را می‌تواند تغییر دهد. در حوزه‌ اجتماعی نیز این تکنولوژی موجب دگرگونی فضای تبلیغات و ارتباطات مختلف اجتماعی می‌شود. همچنین در حوزه خدمات حقوقی‌، وظایفی چون تنظیم دقیق قراردادها و تشخیص اسناد مختلف می‌تواند توسط هوش مصنوعی انجام شود.

آرش خجسته، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی ایران، در این نشست با اشاره به ارتباط میان هوش مصنوعی و علوم پزشکی تصریح کرد: یکی از راهبردهای کلان کشورهای مختلف، کاربرد هوش مصنوعی در حوزه سلامت است و در برخی از حوزه‌های درمانی مانند تشخیص ضایعات پوستی پیشرفت‌های قابل توجهی از کاربرد هوش مصنوعی صورت گرفته است.

وی با بررسی وضعیت ایران در این حوزه گفت: در حوزه هوش مصنوعی از حیث تولید مقالات وضعیت مناسبی داریم و در رتبه ۱۵ دنیا و اول منطقه قرار داریم، اما در حوزه کاربردی وضعیت مناسبی نداریم و در رتبه ۷۲ دنیا و ۷ منطقه هستیم. همچنین در حوزه جمع‌آوری و نگهداری داده‌های بومی به نسبت سایر کشورها عقب‌تر هستیم و مجبوریم برای انجام تحقیقات، از داده‌های سایر کشورها استفاده کنیم و با این کار، ناخودآگاه داده‌های آن‌ها را برایشان تحلیل می‌کنیم.

خجسته با اشاره به کاربرد و اهمیت داده در حوزه هوش مصنوعی اظهار داشت: لازم است پیش از هر کاری در حوزه هوش مصنوعی، ابتدا در حوزه داده و ارتقای وضعیت داده در کشورمان سیاست‌گذاری‌های لازم از طرف مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی