امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اتحادیه اروپا اولین تحریم LNG روسیه را اعمال کرد

شورای اروپا در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد: چهاردهمین دور تحریم های اقتصادی خود را علیه روسیه به دلیل جنگ با اوکراین تصویب کرده است.

در بیانیه آمده است که این اقدامات بخش‌های اصلی و مهم اقتصاد روسیه مانند انرژی، مالی و تجارت را هدف قرار می‌دهد. همچنین این شورا اضافه کرد که بلوک اروپا حتی به دنبال جلوگیری از دور زدن تحریم های اروپا توسط مسکو و شرکای تجاری آن است.

اتحادیه اروپا برای اولین بار گاز طبیعی (LNG) روسیه را هدف قرار داده است. عملیات بارگیری مجدد، انتقال کشتی به کشتی و انتقال کشتی به ساحل با هدف صادرات مجدد به کشورهای ثالث از طریق اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

از جمله اقدامات دیگر، محدود کردن صادرات کالاهایی است که اتحادیه اروپا معتقد است به افزایش قابلیت‌های صنعتی روسیه کمک می‌کند، مانند مواد شیمیایی، از جمله سنگ معدن منگنز و ترکیبات خاک‌های کمیاب، پلاستیک، ماشین‌آلات حفاری، نمایشگرها و تجهیزات الکتریکی.

اتحادیه اروپا همچنین محدودیت‌های صادراتی را برای ده‌ها نهاد در کشورهای ثالث مانند چین، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه و امارات متحده عربی به دلیل ادعای عرضه کالاها و فناوری‌های دو منظوره به روسیه تشدید کرده است.

همچنین ممنوعیت واردات هلیوم روسی به عنوان جزء حیاتی بسیاری از صنایع مانند تولید فیبر نوری و نیمه هادی ها نیز اعمال شده است.

در بخش مالی، شورای اروپا اقدام به ممنوعیت معادل روسیه از سیستم بانکی سوئیفت کرد. سیستم انتقال پیام های مالی (SPFS) توسط بانک مرکزی روسیه پس از قطع دسترسی این کشور به سوئیفت به عنوان بخشی از تحریم های قبلی راه اندازی شد.

همچنین محدودیت هایی برای ۱۱۶ فرد و نهادی که در وضعیت اوکراین دخیل هستند اعمال شده است.

مسکو تحریم ها را غیرقانونی می داند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته گفت که کشورهای غربی «در تلاشند اقتصاد روسیه را از بین ببرند» و «افزایش تنش‌های اجتماعی و سیاسی» را در این کشور تحریک کنند، هرچند تلاش‌های آنها بی‌ثمر بوده است. وی افزود: روسیه “سعی می کند ضررها را به حداقل برساند” و از منافع ملی خود محافظت کند.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی