امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

امضای برجام به شرط همراهی آمریکا و ایران

امضای برجام به شرط همراهی آمریکا و ایران

به گزارش خبرنگار پایروس، محمود عباس زاده مشکینی در پاسخ به اینکه شاهد افزایش قیمت دلار هستیم و بسیاری از صاحب نظران معتقد هستند که اگر برجام امضا شده بود، دلار بدین اندازه بالا نمی رفت گفت: برجام به تنهایی مطرح نیست، بلکه مهم تاثیراتی است که امضای برجام باید برجا بگذارد.

وی در پاسخ به اینکه اگر برجام امضا شود، چقدر احتمال دارد تحریم‌ها لغو شود گفت: تمامی هدفی که ایران از مذاکرات برجام دنبال می کند، پایان دادن به تحریمها، انجام فعالیت های اقتصادی و دسترسی به دلارهای ناشی از صادرات کالاهای نفتی و غیر نفتی است.

نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران بدنبال پایان دادن به تنش ها و رسیدن به روال عادی است گفت: از آنجا که آمریکا در فضای اقتصادی وارد جنگ با ایران شده و سلاح این جنگ، تحریم است، امضای برجام باید به برداشته شدن تحریمها منجر شود.

وی در پاسخ به اینکه در صورت امضای برجام، سرعت روند اجرا باید چگونه باشد گفت: برداشتن تحریم ها شرطی است که باید به محض امضای برجام اجرایی شود و باید هم به سرعت اجرایی شود.

عباس زاده با طرح این پرسش که مگر امکان دارد برجام امضا شود اما تحریمها بماند گفت: تحریمها باید به سرعت لغو شود، زیرا زمانبندی حتی برای مدتی کوتاه، به زیان ایران تمام می شود.
وی در پاسخ به اینکه عده ای بر این اعتقاد هستند که کارشکنی های داخلی برجام را نیمه کاره گذاشته گفت: اگر گذشته برجام را بررسی کنیم، به پرونده سیاه آمریکا در پیمان شکنی در دوره های گذشته مذاکرات می رسیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه چرا برجام امضا نمی شود گفت: اینکه گمان کنیم با امضای برجام تمامی مشکلات یک باره حل می شود، خوش باوری است، زیرا مشکل جدی تر از امضای برجام اجرای برجام است.

وی از دقت ایران در مذاکرات برجام خبر داد و گفت: بدلیل آنکه سابقه پیمان شکنی آمریکا پس از امضای برجام در دوره های گذشته را داشته ایم، گرفتن تضمین های لازم و کافی و لحاظ کردن آن در متن برجام را در دستور کار قرار دادیم.

عباس زاده مذاکرات فرسایشی و بدون نتیجه سریع را اشتباه دانست و گفت: هر دوره از مذاکرات برجام که آغاز شده، اقتصاد کشورمان را بدنبال خود کشیده است، بدین معنا که با شروع مذاکرات، اقتصاد دچار رکود شده و همه منتظر نتیجه مذاکرات مانده اند و پس از آنکه مذاکرات بدون نتیجه به پایان رسیده، شاهد بالا رفتن قیمت دلار و تورم کاذب بوده ایم.

وی با تاکید بر اینکه قرار نیست به بهانه تاثیراتی که پیش بینی می شود برجام بر اقتصاد بگذارد، تسلیم محض باشیم گفت: باید برجام به شرطی امضا شود که تضمین کننده منافع ملی و از ضمانت اجرایی کافی برخوردار باشد.

نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همواره تاکید کرده ایم که ایران هیچ مخالفتی با مذاکره ندارد گفت: نتیجه مذاکره مهم است. مذاکراتی که نتیجه ای نداشته باشد، به غیر از صرف وقت و هزینه، هیچ فایده ای ندارد.

وی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری نیز همواره بر حفظ منافع ملت و دستیابی به عزت ملی در مذاکرات تاکید کردند گفت: بنابر این که باید در مسیر سیاستگذاری رهبر انقلاب مذاکره کنیم، هیچ توافقی بدون حفظ منافع مردم و نظام امضا نخواهد شد.

عباس زاده با یادآوری اینکه هردوره از مذاکرات که به تنفس منجر شده و تیم مذاکره کننده به کشور بازگشته، موارد مطرح شده به مشورت گذاشته شده گفت: همواره متن مذاکرات و پیشنهادات با دقت مورد بررسی قرار گرفته و هرجا با منافع ملی مغایرت داشته یا دو پهلو بودن مذاکرات می رفته، به صورت اصلاحیه پیشنهاد شده و مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی