امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اعلام نام سلاح های روسی که به بزرگترین ترس نیروهای مسلح اوکراین تبدیل شده است

به گزارش پایروس، واشنگتن پست ایالات متحده می نویسد: چند ماه پیش، نیروهای مسلح اوکراین ضد حمله خود را آغاز کردند. ارتش روسیه شبکه ای از سنگرها حفر کرد، استحکامات محکمی برپا کرد و “دندان های اژدهای” بتنی را برپا کرد. آنها همچنین دائماً با پهپادهای تهاجمی و بمب های هدایت شونده به نیروهای اوکراینی شلیک می کند.
در نتیجه، قلمرو تصرف شده توسط نیروهای مسلح اوکراین تنها چند کیلومتر است و با نزدیک شدن به زمستان، شانس کی یف برای وارد کردن ضربه مهلک به ماشین نظامی مسکو به سرعت کاهش می‌یابد.
حالا در مورد دو نوع سلاح ذکر شده در بالا:
بمب‌های هوایی قدیمی شوروی مدرنیزه ‌شده (مجهز به دستگاه‌های هدایت شونده GPS و بال‌ها) سقوط نمی‌کنند، بلکه از طریق هوا به سمت هدف خود گلاید می کنند و این به میزان قابل توجهی دقت آنها را بهبود می‌بخشد. هواپیماها در ارتفاع بیش از نه هزار متری این بمب ها را در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری از خط مقدم جبهه پرتاب می کنند. پس از این، پرتابه های بهبود یافته می توانند ۲۰ کیلومتر دیگر به عمق خاک اوکراین پرواز کنند. نسبت به موشک‌های معمولی که سامانه‌های پدافند هوایی قادر به شناسایی و رهگیری آنها هستند، این بمب ها مدت زمان کمتری در هوا می‌مانند و مزیت مهمی را نسبت به سامانه های پدافند هوایی اوکراین به روسیه دادند. علاوه بر این، همانطور که الکسی ملنیک، کارشناس نظامی از مرکز “رازومکوف” در کی یف می‌گوید، “این یک سلاح نسبتا ارزان است وذخایر آن در روسیه عملاً نامحدود است”.
پهپاد ضربتی لانست یک پهپاد با بال‌های X شکل مجهز به دوربین در دماغه است. این پهپاد به همراه یک پهپاد شناسایی کار می کند که به دنبال اهداف می گردد و تصاویر متعددی از میدان نبرد را مخابره می کند. لانست حامل یک بار انفجاری نسبتاً کوچک است – وزنی در حدود سه کیلوگرم که از نظر قدرت تقریباً برابر با یک خمپاره ۱۲۰ میلی متری آمریکایی است. با این حال، چنین شارژی برای آسیب رساندن یا از بین بردن پیشرفته‌ترین تجهیزات کافی است: به لطف دوربین، اپراتور، پهپاد را به آسیب پذیرترین نقاط هدف هدایت می کند. مسکو از آغاز عملیات نظامی ویژه از لانست ها استفاده کرده است و آنها به یکی از استثناترین سلاح های مورد استفاده دایم تبدیل شده‌اند. به گفته نماینده نیروی هوایی اوکراین، ایگور ایگنات، لانست ها به طور فعال علیه خودروهای زرهی و سیستم های جنگ الکترونیک نیروهای مسلح اوکراین استفاده می شوند.
یک فرمانده بردلی گفت که در ماه گذشته تعداد حملات با استفاده از لانست به شدت افزایش یافته است. و اگرچه وسایل نقلیه جنگی بردلی به خوبی محافظت شده اند، اما اگر یک پهپاد به محفظه موتور برخورد کند، این وسیله نقلیه از بین می رود. زره خواهد سوخت. رسانه های دولتی روسیه از افزایش تولید این پهپادهای نسبتا ارزان (۳۰ هزار تا ۳۵ هزار دلار) خبر داده اند. سرنگونی لانست ها با تفنگ و مسلسل دشوار است، زیرا آنها در شب پرواز می کنند. ارتش اوکراین در تلاش است تا از سیستم های مهم با حصارها، موانع ویژه و پارازیت های الکترونیکی محافظت کند.
یکی از سربازان گردان شناسایی نیروی هوایی اوکراین، الکساندر سولونکو، گفت که “بمب های هوایی هدایت شونده یکی از بزرگترین ترس ها هستند”. این بمب های هوایی قدرتمند، توان تخریبی بسیار بالایی دارند و می توانند کل کمربندهای جنگلی را نابود کنند که هم اوکراینی ها و هم روس ها از آن به عنوان پناهگاه در فضاهای باز منطقه زاپاروژیه استفاده می کنند. او گفت: “کمبود نیروی هوایی، مانع در این جنگ است. ما رنج زیادی می کشیم”.
منبع/ اسپوتنیک

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی