امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ادعا علیه ایران و روسیه بهانه اروپا برای نقض برجام

به گزارش پایروس به نقل از اسپوتنیک، یک رسانه بریتانیایی اعلام کرد که سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان که از اعضای برجام می باشند در نظر دارند به بهانه ادعای خود مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در اوکراین، برجام را نقض نموده و تحریم ها علیه برنامه موشکی ایران را تمدید نمایند.
نشریه The Guardian در مقاله ای در این خصوص نوشته است: “بریتانیا، فرانسه و آلمان قصد دارند برنامه خود برای نقض برجام را اعلام کنند. ایشان قصد ندارند تحریم های اعمال شده بر علیه برنامه موشکی ایران که بر مبنای برجام در اکتبر سال جاری به پایان می رسد، را لغو نمایند”.
این نشریه دلایل قدرت های اروپایی را برای این تصمیم ادعاهایی از قبیل ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در عملیات ویژه نظامی در اوکراین، احتمال ارسال موشک از ایران به روسیه و نیز اقدامی در پاسخ به نقض های برجام توسط ایران نامیده اند. این در حالیست که به ادعای نویسنده این مقاله ایران در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به ساخت سلاح هسته ای نزدیک می باشد.
ایران و روسیه به دفعات ادعاهای غرب در خصوص ارسال پهپاد از تهران به مسکو برای استفاده در عملیات ویژه نظامی در اوکراین را رد کرده اند.
شایان ذکر است که برنامه جامع اقدامات متقابل در خصوص برنامه هسته ای ایران(برجام) در سال ۲۰۱۵ و در نتیجه مذاکرات دیپلماتیک چند ساله منعقد شد. ایران موظف شد که در ازای لغو تحریم های غرب، برنامه هسته ای خود را محدود نماید. این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و علاوه بر برگرداندن تحریم های لغو شده، تحریم های بیشتری را بر علیه ایران اعمال کرد. کشورهای اروپایی از آن زمان هیچ اقدامی را برای زنده نگه داشتن این توافق صورت نداده اند و ایران نیز در پاسخ به این امر در چند مرحله محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای خود را کنار گذاشت.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در رقابت های انتخاباتی خود ضمن اشتباه خواندن خروج از برجام توسط دولت قبلی، قول بازگشت به آن را داده بود. این در حالیست که بنا بر اظهارات میخاویل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بی المللی در وین که در این مذاکرات نمایندگی روسیه را بر عهده داشت، برای دستیابی به توافق نهایی تنها نیاز به اراده سیاسی طرف غربی می باشد.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی