نیسان ۹۰۰۰ کارمند خود را در سراسر جهان به عنوان بخشی از “اقدامات فوری” کاهش می دهد تا عملکرد خود را تغییر دهد.
غول خودروسازی ژاپنی نیسان اعلام کرده است که ۹۰۰۰ کارگر خود را در سراسر جهان اخراج خواهد کرد و ظرفیت تولید خود را تا یک پنجم کاهش خواهد داد.
بر اساس بیانیه ای که روز پنجشنبه منتشر شد، این خودروساز در دومین تجدید نظر نزولی در سال جاری چشم انداز سود عملیاتی سالانه خود را به شدت ۷۰ درصد کاهش داده و به ۱۵۰ میلیارد ین (۹۷۶ میلیون دلار) رسانده است. همچنین اعلام کرد که ۱۰ درصد از سهام خود در میتسوبیشی موتورز را به فروش خواهد رساند و سهام خود را از ۳۴ درصد فعلی کاهش خواهد داد.
مدیرعامل و رئیس شرکت، ماکوتو اوچیدا، از این ماه به طور داوطلبانه ۵۰ درصد از غرامت ماهانه خود را از دست می دهد، در حالی که سایر اعضای کمیته اجرایی نیز داوطلبانه کاهش دستمزد را دریافت خواهند کرد.
در این بیانیه آمده است: «نیسان در مواجهه با یک وضعیت سخت، اقدامات فوری را برای تغییر عملکرد خود و ایجاد یک کسبوکار انعطافپذیرتر انجام میدهد که میتواند به سرعت با تغییرات بازار سازگار شود.
نیسان، سومین خودروساز بزرگ ژاپن، با کاهش فروش در برترین بازار خودروی جهان، یعنی چین، دست و پنجه نرم میکند. فروش جهانی این شرکت در نیمه اول سال مالی با ۳.۸ درصد کاهش به ۱.۶ میلیون دستگاه رسید که بیشتر به دلیل کاهش ۱۴.۳ درصدی در چین است، جایی که با رقابت فزاینده ای از سوی خودروسازان محلی مواجه است.
در ایالات متحده، فروش این شرکت با ۳ درصد کاهش به حدود ۴۴۹۰۰۰ دستگاه رسید. بازارهای چین و ایالات متحده با هم نزدیک به نیمی از فروش جهانی نیسان را از نظر حجمی تشکیل می دهند.
بر اساس این بیانیه، این شرکت قصد دارد معرفی خودروهای انرژی جدید در چین و همچنین مدلهای پلاگین هیبریدی و e-POWER در ایالات متحده را پیش ببرد و همزمان فروش هر مدل را برای افزایش کارایی افزایش دهد.
اوچیدا، مدیرعامل نیسان گفت: «این اقدامات چرخشی به معنای کوچک شدن شرکت نیست.
وی افزود: “نیسان کسبوکار خود را بازسازی میکند تا انعطافپذیرتر شود، در حالی که مدیریت را برای واکنش سریع به تغییرات در محیط کسبوکار سازماندهی مجدد خواهد کرد”.
اوچیدا نقش فعلی خود را در سال ۲۰۱۹ بر عهده گرفت، در زمانی که شرکت با یک بحران مدیریتی در پی دستگیری رئیس سابق کارلوس گون به اتهام سوء رفتار مالی دست و پنجه نرم می کرد.
از آن زمان، اوچیدا تلاش کرد تا این شرکت مشکل ساز را احیا کند. او اکنون به دنبال گسترش خط تولید خودروهای الکتریکی نیسان، ایجاد شراکت های جدید و فروش سالانه ۱ میلیون خودروی اضافی تا سال ۲۰۲۷ است.