تأخیر و انحراف در حرکت این کشتیها در راستای شلیک موشک حوثیها، باعث اختلال قابلتوجهی در تجارت جهانی شود.
به گزارش پایگاه خبری پایروس؛ به نقل از فارس، از آن جا که ۱۲ درصد تجارت جهانی و ۳۰ درصد ترافیک جهانی کشتیهای کانتینری ـ که تجارت سالانه یک تریلیون دلاری را به خود اختصاص میدهند ـ از مسیر دریای سرخ انجام میشود، پیشبینی میگردد، تأخیر و انحراف در حرکت این کشتیها در راستای شلیک موشک حوثیها، باعث اختلال قابلتوجهی در تجارت جهانی شود.
Atlantic Council اخیرا گزارشی منتشر کرده و در آن نوشته است: هفته گذشته، حوثیها علاوه بر حمله به کشتیهای جنگی آمریکا و متحدانش، کشتیهای کانتینری در دریای سرخ را مورد حمله موشکی قرار دادند و حمایت از حماس و اعتراض به جنگ اسرائیل در غزه را دلیل اقدام خود اعلام کردند.
بنابراین، شرکتهای کشتیرانیهای بزرگی مانند Maersk، Hapag Lloyd و MSC تصمیم گرفتند از راه دریای سرخ برای عبور از کانال سوئز استفاده نکنند و در نتیجه، کشتیهای خود را قبل از تنگه باب المندب متوقف کنند. برخی کشتیها نیز پیش از رسیدن به دماغه امید نیک آفریقا تغییر مسیر دادهاند که نتیجه آن تأخیر و تحمیل هزینههای قابلتوجهی برای آنها شد.
از آن جا که ۱۲ درصد تجارت جهانی و ۳۰ درصد ترافیک جهانی کشتیهای کانتینری ـ که تجارت سالانه یک تریلیون دلاری را به خود اختصاص میدهند ـ از مسیر دریای سرخ انجام میشود، پیشبینی میگردد، تأخیر و انحراف در حرکت این کشتیها در راستای شلیک موشک حوثیها، باعث اختلال قابلتوجهی در تجارت جهانی شود.
همچنین به دنبال انتشار اخبار مربوط به این حملات، قیمت نفت و گاز افزایش پیدا کند؛ همانطور که حق بیمه حمل و نقل برای برخی شرکتهای حمل و نقل طی هفته گذشته تقریباً دو برابر شده است. حال آنکه در این میان، کشورهای واردکننده انرژی متحمل بیشترین آسیب خواهند شد، به ویژه آن دسته از کشورهایی که در آستانه رکود هم هستند. همچنین چشمانداز افزایشی قیمت نفت و گاز تورم را بالا نگه خواهد داشت و تلاشهای بانکهای مرکزی برای کاهش سیاستهای ریاضتی را پیچیده میسازد. خلاصه اینکه هر چه جنگ غزه بیشتر طول بکشد، اختلالات کشتیرانی ناشی از حملات موشکی در دریای سرخ طولانیتر خواهد شد؛ روندی که اصلا به نفع اقتصاد جهانی نیست!
آمریکا د آتش جنگ میدمد
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در یادداشتهای اخیر خود در رسانههای آمریکایی صریحا اعلام کرده بود که جنگ غزه جنگ اوست. وی در دوران ریاست جمهوری خود، آجر به آجر یک مسیر پرچالش را برای مهار رقبای جهانی خود از جمله ایران و چین پیموده و نتیجه آن در کریدور هند-کشورهای عربی-اروپا مشهور بود.
اما اتفاقات اخیر در غزه به کلی برنامه بایدن را تخریب کرد، به گونه ای که در ادامه، عملکرد دیرهنگام حوثیها در بستن تنگه بابالمندب نیز پاتک بایدن را دفع نمود (پاتک بایدن طی چند هفته باعث شده بود قیمت نفت، کف تاریخی دو سالهی خود را نیز رد کند) با این حال بایدن تاکنون موفق به دفع اقدامات شجاعانه یمن نشده است، به نحوی که ائتلاف دریایی نگهبان آسایش نیز هنوز متولد نشده با خروج فرانسه و کشورهای اروپایی از آن مُرد!
حال در موقعیتی هستیم که هم بایدن در باتلاق غزه گیر کرده و امکان معکوس کشیدن ندارد و هم محور مقاومت به خوبی احساس کرده که خروج جنگ از تلاویو باعث پاتکهای سنگین خواهد شد؛ اما در این مرحله محور مقاومت باید درس خوبی گرفته باشد؛ اینکه قواعد پیروزی در نبرد در کنترل زنجیره تأمین حریف است؛ بنابراین باید کمربندها را بست، چون هماوردی سختتر پیش روست!