امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

احیای بزرگترین جزیره ایرانی دریای خزر پس از ۲۰ سال در دولت سیزدهم

پروژه علاج بخشی و لایروبی کانال آشوراده و مسیر منتهی به اسکله مسافری و تجاری بندر ترکمن در خلیج گرگان، چند سالی بود که به دلایل مختلف متوقف شده بود و پس از دو سال با دستور خود رئیس جمهور به سرانجام رسید

به گزارش پایروس از ایرنا، پروژه علاج بخشی و لایروبی کانال آشوراده و مسیر منتهی به اسکله مسافری و تجاری بندر ترکمن در خلیج گرگان، چند سالی بود که به دلایل مختلف متوقف شده بود و پس از دو سال با دستور شخص رئیس جمهور به سرانجام رسید.

شرایط خلیج گرگان قبل از لایروبی کانال آشوراده

خلیج گرگان از طریق سه کانال آشوراده، چپقلی و خزینی با دریای خزر در ارتباط بوده است. تراز آب دریای خزر در طی سال‌های ۱۳۷۲ تا زمان صدور دستور لایروبی توسط ریاست محترم جمهوری، از تراز ۲۵/۵- به تراز ۲۷/۵- (نسبت به سطح دریاهای آزاد) کاهش داشته است.

کاهش بیش از حد تراز سطح آب دریای خزر (حدود ۲ متر) منجر به خشک شدن کانال خزینی و آشوراده شده و تنها راه ارتباطی این خلیج با دریای خزر، قبل از لایروبی کانال آشوراده کانال چپقلی بوده است.

مستندات و مبانی قانونی طرح

بر اساس مصوبات سومین و چهارمین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور، در اجرای مصوبات طرح جامع ۵ ساله (۱۳۹۹ – ۱۴۰۳) احیای خلیج گرگان مقرر شده است سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس نتایج مطالعات مرکز ملی اقیانوس شناسی نسبت به لایروبی تنگه‌های طبیعی با اولویت کانال آشوراده برای تسهیل تبادل آب بین دریای خزر و خلیج گرگان کانالی به عرض ۲۰۰ متر و عمق یک و نیم متر ایجاد نماید.

به دستور رئیس جمهور در سفر استانی به استان گلستان در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، عملیات اجرایی لایروبی کانال آشوراده و مسیر منتهی به خلیج گرگان توسط سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی