به گزارش اقتصادی ایران و روسیه به نقل از خبرآنلاین، آغاز فعلیت این کریدور، روسیه و کشورهای حوزه دریای خزر به آبهای گرم دسترسی صادراتی و وارداتی پیدا کردند و قطارهای حامل کالا و فرآوردهای پتروشیمی به بنادر ایران در حال رفت و آمد هستند . این تحول همکاری میان ایران و مجموعه کشورهای اوراسیا را در ابعاد اقتصادی و حمل و نقل نیز گسترش می دهد.
وجود شبکه ارتباطی زمینی و ریلی و هوایی میان کشورها یکی از مهمترین زیر ساخت ها در گسترش همکاری میان آنها شمرده می شود. تکیه رهبر چین به عنوان قدرت نو ظهور جهانی بر محور یک کمربند و یک راه نیز نشان می دهد که نقش شبکه راه ها در همکاریها در معادلات قدرت امروزی از چه اهمیتی ویژه ای برخوردار است.
همچنین حوادث اوکراین و ورود اروپا و امریکا به جنگ نیابتی بر ضد روسیه، نگاه به شرق مسکو را تا حد زیادی تقویت کرد و ایران به علت موقعیت ژئوپلتیکی می تواند نیاز روسیه را تامین کند و نقطه اتصال روسیه با هند و جنوب شرق آسیا را برآورده سازد.
سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن ایران اعلام کرد تاکنون دهها قطار روسی با عبور از قزاقستان و ترکمنستان و طی مسافت بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر از مرز ریلی سرخس وارد کشور شده و در مسیر غربی یا شرقی کریدور شمال – جنوب را و با طی مسیر حدود ۱۶۰۰ کیلومتری در کشورمان به بندرعباس و یا چاه بهار رسیده و از طریق دریا محموله های صادراتی را به بنادر آسیایی در اقیانوس هند می رسانند.